François Piette

6 MRT 2003

De Chrysler Crossfire komt dit jaar in de showroom

In 2002 was er op het Autosalon van Genève voor het eerst een productieversie van de Chrysler Crossfire in Europa te zien. De nieuwe sportcoupé van Chrysler is een tweezitter die in de tweede helft van 2003 geïntroduceerd wordt. De jaarlijkse productiecapaciteit voor de Crossfire bedraagt 20.000 exemplaren – ongeveer 15 % daarvan is bestemd voor andere markten dan de Noord-Amerikaanse. De Chrysler Crossfire is een laag gebouwde sportcoupé met twee zitplaatsen en een krachtige, gebeeldhouwde carrosserie. Onder de motorkap is een SOHC V6 motor van 3,2 liter met 18 kleppen ingebouwd. Die motor, die aan een handbediende zesversnellingsbak of een vijftrapsautomaat gekoppeld is, drijft de achterwielen aan. De carrosserie van de Crossfire Het zijprofiel van de Chrysler Crossfire is onmiddellijk te herkennen aan zijn lange motorkap en de 'fastbackachterzijde'. Onder de brede schouders staan achterwielen van 19 inch gemonteerd. De voorwielen zijn iets kleiner, maar maken met hun 18 inch nog altijd indruk. Dankzij de grotere wielen achteraan maakt het zijprofiel een stabiele indruk. De naam “Crossfire” werd bedacht tijdens de ontwikkeling van de karakteristieke lijn van de auto, die vloeiend en precies van de neus naar de achterzijde loopt. Die lijn lijkt een negatieve beweging te maken bij de overgang van het voorste naar het achterste spatbord. De brede, gespierde achterspatborden lopen uit in de grote, gebeeldhouwde achterlichten. Het zijprofiel wordt vervolledigd met de luchtspleten in de flank, die een metalen afwerking gekregen hebben. De Chrysler Crossfire valt niet alleen op door zijn unieke vorm en slanke atletische lijnen, maar ook door de nieuwe verhouding van het glasoppervlak tot de carrosserie. De flanken zijn hoog waardoor het glasoppervlak beperkt wordt. Dat bezorgt de bestuurder het gevoel dat hij in de cockpit zit van een sportief en ernstig te nemen voertuig dat de inzittenden een goede bescherming biedt. Het nieuwe gevleugelde logo van Chrysler krijgt een prominente plaats op de gebeeldhouwde motorkap. Het logo is even breed als de bovenzijde van het verchroomde radiatorrooster. De koplampen, waarin dubbele cirkelvormige elementen ingebouwd zijn, lopen tot in de voorspoiler. Om de vormgeving extra spankracht te geven, lopen er in het verlengde van de stijlen in het radiatorrooster zes ribben over de hele lengte van de motorkap. Een van de opvallendste kenmerken van de Chrysler Crossfire is zijn centrale ruggengraat, die over de hele lengte van de auto loopt en zijn krachtig, gebeeldhouwd uiterlijk onderstreept. Die kenmerkende lijn begint bij het radiatorrooster en eindigt tussen de twee uitlaatpijpen. Bovendien komt hij ook op de deurgrepen en de buitenspiegels voor. De Chrysler Crossfire heeft een verbluffend achteraanzicht met de spits toelopende achterzijde van een boot. Daardoor gaat er extra aandacht naar de grote wielen en spatborden. In de achterzijde van de auto is er een inklapbare spoiler ingebouwd. Die komt omhoog wanneer de auto een snelheid van 80 km/h bereikt. Het interieur van de Crossfire Het interieur in de vorm van een dubbele cockpit sluit goed aan bij de carrosserie van de Chrysler Crossfire. De voor de carrosserie kenmerkende ruggengraat is ook te zien op de middenconsole, de versnellingspook en het instrumentenbord. Van op de bestuurdersstoel lijkt die vorm vanaf het instrumentenbord door de voorruit voort te lopen tot op de motorkap. De stoelen zijn bekleed in leer en in de beide hoofdsteunen is het gevleugelde logo van Chrysler geperst. De nauwkeurige en sierlijke meters zijn in het wit uitgevoerd op een zwarte achtergrond en zijn voorzien van een metaalkleurige rand en een verchroomde sierring. De metalen middenconsole loopt van de bovenkant van het instrumentenbord tot in het midden van de auto en creëert zo de indruk van een cockpit. In het hele interieur vinden we metaalkleurige accenten terug, bijvoorbeeld op de deuren, het stuurwiel en het instrumentenbord. Chrysler bouwt de Crossfire in Duitsland, in samenwerking met Karmann, een bedrijf dat al langer partner van DaimlerChrysler is en meer dan 100 jaar ervaring in de autobouw heeft.
Advertentie
Advertentie
Advertentie