De Duitse automobielclub ADAC is niet te spreken over het feit dat je bij onze oosterburen een Suda SA01 kan kopen. Suwa? Het gaat om een wat anoniem ogende Chinese berline met op het eerste gezicht aantrekkelijke specificaties: hij is puur elektrisch, heeft een batterij van 40 kWh, goed voor een rijbereik van 200 kilometer, en een elektromotor van 109 pk en 240 Nm. Een technische fiche die wat doet denken aan die van de huidige Nissan Leaf. Alleen kost die Japanner minstens 36.540 euro, terwijl SA01 (na aftrek van een Duitse premie voor EV’s) al voor 10.390 euro op je oprit staat. Hoe komt het dat deze prijskraker niet in heel Europa verkrijgbaar is?
Onveilig
Heel eenvoudig: hij voldoet niet aan de Europese veiligheidsnormen. Maar de EU heeft een achterpoortje voor modellen die in heel beperkte aantallen worden verkocht (maximaal 1.000 exemplaren per jaar). Die regeling is er om meer exclusieve modellen of constructeurs die inzetten op innovatieve techniek een kans te geven zonder dat ze aan de peperdure veiligheidshomologaties moeten voldoen.
Maar Suda misbruikt die regeling om een ondermaats product op de markt te brengen: de SA01 heeft geen airbags, noodremhulp of gordelspanners en ook elektronische rijhulpsystemen als ESP of zelfs een trekkrachthulp kent hij niet. Bovendien scoort het model bedroevend op de crashtest van de ADAC en verwringt het wrak zodanig dat de passagiers na een crash bijna niet te bevrijden zijn. Verder ontbeert het model zelfs de verplichte noodkabel om de hoogspanningsbatterij af te koppelen.
En tot slot ondervond de ADAC bij een rijtest ook dat het rijgedrag van de SA01 belabberd is. De ADAC vindt dat Suda de SA01 van de markt moet halen in Europa – en we kunnen hen daar geen ongelijk in geven…?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: