Bruno Wouters

23 APR 2008

De Grote Baas van BMW Motorrad vertrouwt zich toe!

Hendrik von Kuenheim nam begin dit jaar de teugels over van de motorafdeling van het merk met de schroef.

Het doelwit is duidelijk en wordt in één woord samengevat: groeien. De overname van het merk Husqvarna neemt deel aan het grootse cijfer van 150.000 motors die tegen 2012 te verkopen zijn, of kortom een verhoging van 50%. De bekwaamheid van BMW is bekend (en erkend!) in de segmenten van de gran turismo's, de sportieve GT's en de trails. Deze modellen blijven onmisbaar voor de toekomstige gamma van BMW Motorrad. En het is vooral het geval voor de boxer modellen. Het originele concept van de flat tweecilinders ligt in het verschiet van een lange toekomst bij BMW Motorrad.

Verovering

Om de verkoopcijfers drastisch te verhogen en nieuwe klanten aan te spreken, krijgt het merk een nog meer sportievere en dynamische stijl. Hiermee richt het merk zich op een specifieke doelgroep op marktsegmenten waar BMW Motorrad tot op heden nog niet aanwezig is. De HP2 modellen en de F gamma geven hierbij al de eerste impuls. In 2008 verschijnen de R 1200 GS en de GS Adventure die aanzienlijk gemodelleerd werden. Op 8 maart ll. vierden ook de nieuwe tweecilinders BMW F 800 GS en BMW F 650 GS hun commerciële debuten. De verkoop van de exclusieve BMW HP2 Sport begon ook op 8 maart. En tijdens dit tweede semester kwam de sport trail BMW G 450 X de gamma verrijken in een voor BMW volledig nieuw segment... BMW gelooft sterk in de ontwikkeling van de enduro. Het all-road segment gericht op de wedstrijden is bijzonder belangrijk in de States, maar ook in Zuid-Europa en in Australië. Husqvarna Motorcycles is al goed aanwezig in deze landen en wordt dus een perfecte aanvulling van BMW Motorrad.

Optimisme

De eerste feed-back van de markt verleent aan Hendrik von Kuenheim een groot optimisme. Momenteel, en op wereldse schaal, overschrijdt de aanvraag zelfs de productiecapaciteiten. Het is vooral op de Zuid-Europese markten het geval, zoals in Spanje, Italië en Griekenland waar de bestellingen alle verwachtingen te boven gaan. Vooral de F 800 GS verleidt de klanten die tot nu toe op andere merken reden.

Nieuwe markten

BMW Motorrad investeert opzettelijk in nieuwe domeinen om zich voortdurend te vergroten en de rentabiliteit te verzekeren om zo tot aan de vooruitziende volumes te geraken. Vandaar ook de beslissing om, onder andere, ook de concurrentie te trotseren in het segment van de supersportieve machines, zowel op de baan als op racecircuits. En de uitdaging is groots: de Japanners hebben ongeveer 20 jaar voorsprong en zijn erg bekwaam in deze categorie. Maar ze zien deze uitdaging onder ogen dankzij een gemotiveerd ontwikkelingsteam dat momenteel volop aan het werk is. Het werkteam wil zich volgend jaar met een overtuigend pack werpen op het Wereldkampioenschap Superbike en een standaardmotor voorstellen die even overtuigend overkomt.

De steun van de races

Met de betovering die vrijkomt uit deze motor en met de racegenen, verrijkt het imago van BMW Motorrad met een nieuw sportief en emotioneel element, om zo nieuwe klanten aan te trekken naar het merk. BMW Motorrad wenst zich op lange termijn te verbinden in dit segment dat te omvangrijk is om genegeerd te blijven. Tegenwoordig worden wereldwijds ongeveer 100.000 motors verkocht in de categorie van de 1000 cm³, waarvan het grootste deel in de States en in Europa. Hierbij verdelen de vier grote Japanse constructeurs zich ongeveer 85 per cent van de markt.

BMW S 1000 RR

Deze aanvalsneigingen nemen een vaste vorm aan met de voorstelling van de BMW S 1000 RR, waarvan de gehele kenmerken tot op heden onbekend bleven wegens ontwikkelingen in uitvoering. Men stelt zich nu al voor dat ze zich nauwelijks verwijderen van de huidige canons van de aangeduide concurrentie. Men verwacht dus ook een design dat héél "BMW" is, en dat zich gemakkelijk zal laten onderscheiden van de "bende van de 4".

Nog een klein beetje geduld dus, voor men werkelijk kan oordelen…

Advertentie
Advertentie
Advertentie