François Piette

8 JAN 2010

De nieuwigheden van 2010: van Mercedes tot Renault

Mercedes E-Klasse Cabriolet (maart)

De Mercedes E-Klasse Cabrio is compleet het tegenovergestelde van een spartaanse roadster. Hij biedt luxe voor vier personen, zonder dat het kapsel in de war geraakt bij open rijden. Met de kap neer houdt hij het zelfs bij erg lage buitentemperaturen behaaglijk warm en vormt hij een warme cocon rond de inzittenden. Laat je echter niet misleiden door de naam. Deze E-Klasse Cabrio is immers een cocktail van allerlei onderdelen maar rust op het platform van de C-Klasse.

Mercedes E-Klasse break (januari)

De traditie wil dat de breaks van Mercedes groot en luxueus zijn. De nieuwe E-Klasse break ontsnapt niet aan deze regel. Hij is groot, heeft veel laadvolume en koppelt verfijnd comfort aan een uitgebreid veiligheidsarsenaal. In de koffer is er plaats voor twee noodzitjes, wat van de break een zevenzitter maakt. Wie ruimte en sensaties vraagt, kan altijd een beroep doen op de V8 AMG van 525 pk.

Mercedes SLS (lente)

De nieuwe supercar van Mercedes is geen vervanger van de McLaren SLR. De SLS verwisselt voor veel minder geld van eigenaar. Voor ongeveer 180.000 euro is hij van jou. De vluegeldeuren van de SLS zijn een ode aan de mythische 300 SL. Voor het spektakel zorgen een V8 AMG-motor van 580 pk en een sequentiële versnellingsbak. In de toekomst staat nog een elektrische versie op het programma.

Mini

Heel wat nieuwigheden bij Mini, van de cross-over met vierwielaandrijving tot de coupé en roadster die in Frankfurt werden voorgesteld. Volgens enkele geruchten zou de nieuwe SUV Crossman heten. Dankzij de vierwielaandrijving, vier echte deuren en een achterklep wordt hij heel wat polyvalenter dan de huidige Clubman.

Mitsubishi RVR (zomer)

De Nissan Qashqai heeft alle verkoopverwachtingen verpulverd. Dat brengt de concurrentie uiteraard op ideeën. Mitsubishi lanceert de cX en nam de Nissan als voorbeeld. DcX wordt op het platform van de Lancer gebouwd.

Mitsubishi i-Miev (eindee van het jaar)

Net als zijn tweelingbroers de Citroën C-Zero en de Peugeot iOn, staat de Mitsubishi iMiev voor het einde van dit jaar bij de dealers. De volledig elektrisch aangedreven iMiev haalt een top van 130 km/u en heeft een autonomie van 160 km. Het stadsautootje is 3,5 meter lang en heeft vier zitplaatsen.

Nissan Cube (januari)

De Nissan Cube heeft een erg opvallend design. Sommigen vergelijken hem zelfs met een buldog met een zonnebril. Het asymmetrische design breekt met de Europese designregels. Naar goede Japanse gewoonte is ook het interieur non-conformistisch. Dat maakt van de Cube een originele stadsauto.

Nissan 370 Z Roadster (begin van het jaar)

De open versie van de 370 Z gaat de strijd aan met de BMW Z4 sDrive35i, de Mercedes SLK350 en andere Porsche Boxsters S maar aan een veel scherpere prijs. Het ontbreekt hem nochtans niet aan kwaliteiten. We hebben wel onze twijfels bij de zichtbaarheid naar achteren met de kap dicht.

Nissan Juke (einde van het jaar)

De Juke is gebaseerd op het Qazana-concept en breit een vervolg op het succes van de Qashqai. Hij brengt het concept van de kleine cross-over een segment lager en bevindt zich tussen de Note en de Qashqai. In maart wordt hij voorgesteld op het salon van Genève.

Opel Meriva

De pas voorgestelde Meriva maakt zijn eerste publieksoptreden op het salon van Genève. De ‘suicide doors’ en enkele goed uitgekiende oplossingen maken van hem een klein ruimtewonder. Zijn lijn en originaliteit bevallen ons.

Peugeot RCZ (lente)

Je moet het maar durven. In volle crisis trekt Peugeot de kaart van de passie en stelt het een adembenemende coupé voor. Naast de karaktervol getekende RCZ ziet zelfs de Audi TT er bleekjes uit. Onder de kap vinden we een nieuwe en erg muzikale 1,6-liter turbomotor van 200 pk. Voor wie het wat rustiger wil, voorziet Peugeot een dieselversie.

Peugeot iOn (einde van het jaar)

Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn en Citroën C-Zero: drie verschillende namen voor dezelfde elektrische stadauto. Met een normale stekker is hij in 6 uur tijd weer opgeladen. Als je echter over het speciale laadstation beschikt, kun je de batterijen in 30 minuten weer voor tachtig procent opladen. De autonomie van 160 km en de topsnelheid van 130 km/u zijn identiek aan die van zijn tweelingbroers.

Peugeot 5008 (begin van het jaar)

De nieuwe monovolumer van Peugeot moet de aanhangers van klassieke berlines bekeren tot de monovolumers. Peugeot kiest voor een uitstekende afwerking en een op rijplezier georiënteerd onderstel. Niet alledaags in dit segment en de moeite waard om te ontdekken.

Porsche Panamera V6

De eerste berline van Porsche heeft ons verbluft met zijn rijcapaciteiten. Hij is comfortabel, sportief en luxueus. Kortom, hij heeft alles in huis om de gehaaste en gefortuneerde zakenman te bekoren. Nu zorgt Porsche voor een minder duur alternatief met een V6 uit de organenbank van Volkswagen (300 pk). Uiteraard gaan de prestaties achteruit, maar het verbruik en de prijs volgen dezelfde richting. Over het vermogen kun je toch niet klagen. Nu nog wachten op de hybrides en diesels…

Renault Twingo Cabriolet (lente)

Renault heeft het toegegeven: er komt een Twingo Cabrio. Er wordt gefluisterd dat hij een metalen dak heeft waarvoor de achterste plaatsen sneuvelen. De Opel Tigra krijgt er een rechtstreekse concurrent bij.

Renault Mégane CC

Het Mégane-gamma wordt eindelijk compleet met deze open versie. Uiteraard neemt die het metalen (en glazen) dak over die de vorige versie zo succesvol maakte. We is uitkijken naar het duel tussen de Peugeot 308 CC en de Renault Mégane CC.

Renault Gordini

De Gordini-versies van Renault zijn gebaseerd op de RS-versies. We zagen het logo voor het eerst weer verschijnen op de Twingo. In de loop van dit jaar volgt de Clio en volgend jaar komt de Mégane Gordini. Geen mechanische veranderingen op het programma, maar enkel een luxueuzere afwerking.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie