Jean-Francois Christiaens

24 OKT 2018

De Scala, de opvolger van de Skoda Rapid, krijgt benzine, diesel en CNG

Skoda lost na de naam de eerste details over zijn toekomstige Scala. De vervanger van de Rapid krijgt nog steeds een dieselmotor, maar rijdt vanaf 2019 ook op aardgas.

De 4,36 meter lange Scala past tussen de huidige Fabia (4 meter) en Octavia (4,67 meter). De Scala krijgt vijf verbrandingsmotoren: drie benzineblokken, een diesel en een motor op CNG. Een plug-inhybride volgt nog niet, in tegenstelling tot wat het conceptmodel Vision RS deed vermoeden.

Nog steeds diesel

De 1.6 TDI met 115 pk en 250 Nm krijgt selectieve katalytische reductie (SCR) met AdBlue en een partikelfilter om te beantwoorden aan de Euro 6d-TEMP-norm. De motor wordt gekoppeld aan een manuele zesbak of, optioneel, een DSG7-automaat met dubbele koppeling.

Benzine tot 150 pk

De benzinemotoren zijn de 1.0 TSI driecilinder met 95 en 115 pk, en de 1.5 TSI viercilinder met 150 pk. De 95 pk-versie heeft een manuele vijfbak, de twee andere een zesbak. De twee krachtigste motoren hebben optioneel een DSG7-versnellingsbak.

Aardgas

“Later in 2019” krijgt de Scala ook een versie op aardgas, zegt Skoda. De CNG-versie gebruikt de 1.0 TSI driecilinder met 95 pk maar ziet zijn vermogen teruggeschroefd tot 90 pk. Standaard krijgt hij wel een manuele zesbak.

Advertentie
Advertentie
Advertentie