François Piette

18 MRT 2013

De vijf snelste auto’s van het moment

Deze machines braken pk’s uit en zijn gebouwd om records te breken. Hun ontwerpers beloven buitensporige topsnelheden, maar de prijzen zijn er ook naar. Toch rijden deze bolides maar zelden tegen de chronometer.

De prestaties zijn indrukwekkend, maar alleen de Bugatti zag zijn topsnelheid bevestigd door het Guinness Book: 434 km/u. Dat is ook de enige van de vijf die echt bruikbaar is. Een overzichtje van groteske en soms mythische ‘zwaargewichten’ in de autowereld.

Bugatti Veyron Super Sport World Record Edition

Wellicht de bekendste van allemaal. In tegenstelling tot zijn rivalen is de Bugatti dagelijks bruikbaar, hij is ongelooflijk gemakkelijk in gebruik. Zijn motor weerspiegelt de waanzin van Ferdinand Piëch, de geestelijke vader van de Veyron: een W16 met vier turbo’s, acht liter cilinderinhoud en 1.200 pk in deze Super Sport-versie. Bugatti kondigde een topsnelheid van 431 km/u aan, maar bij een test op circuit werd nog 3 km/u extra gehaald. Opgelet: Bugatti bouwde maar vijf exemplaren.

Hennessey Venom GT

Een zoete Amerikaanse droom: het koetswerk van een Lotus Exige met een dikke V8 biturbo opgevoerd tot 1.244 pk, of omgerekend precies 1 kg/pk. Hij presteert verduiveld goed en wordt met angstaanjagend gebrul naar 445 km/u gekatapulteerd.

Koenigsegg Agera R

Het Zweedse bedrijf is een grote fan van recordsnelheden. Deze Agera R zet de traditie voort met een V8 uit eigen huis, die trouwens op bio-ethanol kan draaien. Koenigsegg belooft een top van 440 km/u en 1.140 pk in het beste geval.

SSC Aero

Shelby is in de autowereld niet de eerste de beste ambachtelijke constructeur. Als dit bedrijf besluit om zijn eigen sportwagen te bouwen, leidt dat tot een ongelooflijke machine die 437 km/u haalt dankzij zijn V8 met bijna 1.200 pk.

9ff GT-9 VMAX

Sinds jaar en dag trekt Porsche tuners aan. Deze 9ff is zeker niet de enige die de zes cilinders tot het uiterste drijft: dit model belooft 1.400 paarden en 437 km/u. Hij wordt aangeboden voor ongeveer 300.000 euro en heeft nog maar weinig te zien met een standaard-911.

Advertentie
Advertentie
Advertentie