Bruno Wouters

21 NOV 2013

Audi S3 Berline: voor dagelijks rijplezier

Door steeds meer nieuwe modellen af te leiden, eist Audi een groter deel van de koek voor zich op. Zo wordt de A3 nu aangeboden als driedeurs hatchback, vijfdeurs Sportback en vierdeurs berline. Een alternatief voor de Mercedes CLA? De S3-variant laat niet op zich wachten, we konden hem samen met de A3 Cabriolet ontdekken in Monaco.

Door steeds meer nieuwe modellen af te leiden, eist Audi een groter deel van de koek voor zich op. Zo wordt de A3 nu aangeboden als driedeurs hatchback, vijfdeurs Sportback en vierdeurs berline. Een alternatief voor de Mercedes CLA? De S3-variant laat niet op zich wachten, we konden hem samen met de A3 Cabriolet ontdekken in Monaco.

In vergelijking met de hatchback en de Sportback werden bijna alle panelen specifiek getekend voor de vierdeurs. De kleine berline van Audi kan de gelijkenis met de A4 niet wegsteken, maar stelt zijn grote broer niet in de schaduw en blijft ongeveer 25 cm korter, zo’n 15 cm langer dan de Sportback. Om niet te veel gewicht op de schaal te zetten, doet het koetswerk een beroep op staal met hoge weerstand en aluminium, bij de motorkap bijvoorbeeld.

Specifiek voor d S3 maken enkele details het verschil met de meer bescheiden A3, zoals het radiatorrooster met dubbele horizontale lamellen in aluminium, die de onderste luchtinlaten van de hertekende voorbumper sieren. De zijspiegelkappen kregen een aluminium kleur, terwijl de achterbumper wordt opgeleukt met vier ovale uitlaatpijpen en een platinagrijze diffuser. De achterkant wordt geaccentueerd met een fijne spoiler bovenaan de kofferklep. 

Somber en discreet

In het interieur heerst zwart, van de vloertapijten tot de dakhemel, afgewisseld met een aantal elementen uit geborsteld mat aluminium. Klassevol, maar ernstig. Een sportstuur en sportzetels, S3-inscripties, pedalen en een voetsteun in roestvrij staal: de toon is gezet.

De S3 kiest voor elegantie en heeft niets te zien met de opzichtige stijl van een WTCC-replica. Dat komt de goede smaak en de discretie ten goede. Het spektakel zit onder de motorkap: een 2.0 TFSI viercilinder die een mooi vermogen van 300 pk ontwikkelt en een koppel van 380 Nm tussen 1.800 en 5.500 tr/min. Genoeg om heel wat concurrenten in het zand te doen bijten.

Innerlijke schoonheid

De transmissie doet naar keuze een beroep op een klassieke manuele zesbak of een S-Tronic met dubbele koppeling en het vermogen wordt naar de vier wielen gestuurd. Het blok, overgenomen van de S3 hatchback en Sportback, werd geoptimaliseerd voor een beter vermogen en verbruik. We vermelden onder meer de indirecte injectie die de directe injectie aanvult, de uitlaatkleppen die variabel openen, het ingewikkelde warmtebeheer, de uitlaatcollector geïntegreerd in de cilinderkop en de balansassen gemonteerd op lagers. 

Het onderstel werd 25 mm verlaagd en staat op 8 J x 18-velgen. De Quattro-transmissie stuurt het vermogen geleidelijk naar de achterwielen als de voortrein het niet meer kan trekken. Het standaard gemonteerde Audi drive select beïnvloedt het beheer van de S-Tronic, de stuurbekrachtiging, de schokdemping (in optie met magnetic ride) en de respons van het gaspedaal.      

Dubbelleven

Ons ‘speelterrein’ in de buurt van Nice leende zich perfect voor de S3. Om te tonen dat achter dit brave kleedje een explosief temperament schuilt, schrikt hij het rustige Monaco op met een korte ‘slag’ telkens de S-Tronic schakelt.     

Zodra we de stad verlaten om de bergen in te trekken, is de S3 ontketend. Het geluid, kunstmatig maar perfect beheerst door de geluidsingenieurs van het merk, weergalmt tussen de rotsen die het diepe gegrom en het geplof van de uitlaat bij elke schakelbeweging nog versterken. Bovendien geeft het nauwkeurige en snedige Quattro-onderstel het beste van zichzelf.

De tractie valt nooit op een fout te betrappen, de S3 schiet als een kogel door de bochten. De stabiele koets en de fenomenale grip laten een hoog tempo toe. Deze berline is opmerkelijk wendbaar in bochten, waar hij nooit zwaar aanvoelt. Het is moeilijk om jezelf in te tomen op zulke mooie wegen, waar de S3 veel sneller en leuker rijdt dan de A3. Een mooi product, discreet maar doeltreffend. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie