In tegenstelling tot de Amerikaanse regering, het Verenigd Koninkrijk én onze Belgische federale regering, die allemaal hun regels hebben versoepeld, houdt de Europese Unie nog steeds vast aan haar oorspronkelijke deadline om brandstofwagens te verbieden tegen 2035. Een van de balletjes die de Commissie nu opgooit, is om autoverhuurbedrijven en grote bedrijfsvloten te verbieden om na 2030 nog nieuwe brandstofwagens te kopen. Iets dat op niet veel bijval kan rekenen van die maatschappijen, maar ook van de Duitse kanselier.
Autoverhuurmaatschappijen en elektrische wagens: het blijft een moeilijk verhaal. In 2021 en 2022 kondigden giganten als Hertz en Sixt nog aan dat ze massaal gingen investeren in de elektrificatie van hun wagenpark. Maar amper een paar jaar later was de liefde voor EV’s al bekoeld: beide maatschappijen haalden tienduizenden elektrische modellen uit hun wagenpark, die soms aan bodemprijzen werden verkocht. En nu krijgen ze te horen dat de EU overweegt ze te verplichten om binnen 4,5 jaar alleen nog maar elektrische wagens te kopen!
Voorstel tegen september?
Bild was de eerste die het nieuws naar buiten bracht. Volgens de berichten zou de Europese Commissie tegen het einde van de zomer het voorstel klaar hebben, waarna het Parlement en de Raad erover mogen stemmen en eventueel wijzigingen kunnen voorstellen. De EU bevestigt dat het aan deze wetgeving werkt, maar laat nog niet vallen of het wel degelijk om een totale verplichting gaat, of om een quota dat doorheen de jaren verstrengd zal worden.

Ook voor grote leasemaatschappijen en bedrijfsvloten
Bovendien zou het niet alleen om verhuurbedrijven gaan: ook grote leasebedrijven en bedrijfswagenparken zouden geviseerd worden door deze wetgeving. Dat betekent 60% van de markt voor nieuwe auto’s in Europa! Dat zou dus een enorme impact kunnen hebben op de industrie, waardoor Duits bondskanselier Friedrich Merz zich genoodzaakt voelt om te reageren: “Het voorstel gaat volledig voorbij aan de huidige gezamenlijke behoeften die we in Europa hebben. We mogen niet toestaan dat [de industrie] wordt vernietigd door ons te concentreren op technologieën die op een bepaalde datum misschien nog niet voldoende marktrijp zijn om er volledig op te vertrouwen.”

“Niemand zal nog een huurauto willen”
Met andere woorden: als deze maatregel wordt aangenomen, betekent dat grote risico’s voor de Duitse en Europese autobedrijven. En ook de verhuurbedrijven zien de toekomst somber in: “Vakantiegangers zullen nog amper voor huurauto’s kiezen”, aldus een lid van de raad van bestuur van Sixt.
En inderdaad: een huurauto komt vooral van pas in landelijke gebieden, waar er maar weinig alternatieven zijn om je te verplaatsen. Maar ook de oplaadinfrastructuur loopt achter in deze dunbevolkte streken, waardoor een elektrische huurauto eerder een hindernis wordt in plaats van een gemak. Of die infrastructuur in de komende 4,5 jaar voldoende kan worden verbeterd, is nog maar de vraag.
Maar goed, waarschijnlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Het wetsvoorstel kan nog grondig aangepast worden in de verschillende fasen van het Europese proces, of zelfs worden ingetrokken als het Parlement en de Raad niet tot een consensus komen. Iets waar ongetwijfeld ook heel wat lobbywerk van de sector aan te pas zal komen. Wordt vervolgd…