1. Identieke poletijd voor de tweede keer ooit

De regen speelde al heel het raceweekend in Canada een rol, met afwisselend natte en droge oefensessies en zelfs kwalificaties. Het leverde ook wat verrassingen op: Ferrari viel met beide auto’s buiten de top 10, terwijl Mercedes plots kon meedoen voor polepositie. Uiteindelijk zetten zowel George Russell (Mercedes) als Max Verstappen (Red Bull) een identieke rondetijd van 1:12.000 minuten neer in Montréal, maar omdat Russell het als eerste deed, mocht hij vanop pole vertrekken. Het is nog maar de tweede keer in de geschiedenis van de F1 dat dit gebeurt voor de eerste positie, met als eerste keer de GP van Jerez in 1997, toen met Jacques Villeneuve en Michael Schumacher.

2. Mercedes is weer snel?

Die sterke kwalificatie van Mercedes bleek niet zomaar een eendagsvlieg, ook tijdens de race wisten Russell en Hamilton aan de top van de race te blijven, hoewel die laatste te verduren had met meer verkeer door een zwakkere kwalificatie en een minder optimale strategie. Uiteindelijk bleken de McLarens toch iets beter in het genereren van grip in de semi-natte omstandigheden, terwijl Verstappen dan weer kon profiteren van de timing van de safetycars om als winnaar over de streep te rijden. Maar spannend was het zeker!

3. Rampscenario voor Ferrari

Een team dat dan weer minder genoot van het natte weer, is Ferrari. Na een teleurstellende kwalificatie zaten beide rode bolides hopeloos vast in treintjes, met bijna geen kans om in te halen door de smalle droge racelijn op de baan. Leclerc had bovendien te kampen met een motorprobleem, dat pas bij een extra pitstop verholpen werd... door de auto eens uit en aan te zetten. Het kalf was dan al verdronken, maar de Italianen deden nog een wilde gok op slicks, waarmee Leclerc nog eens tientallen seconden verloor en dan maar opgaf. Tot overmaat van ramp spinde Sainz ook als een van velen in de moeilijke omstandigheden, met een botsing met Albon en een opgave als gevolg. Een enorm zure appel voor Ferrari na de overwinning in Monaco...

4. Niet iedereen houdt van regen

Sainz was trouwens niet de enige die niet goed overweg kon met de natte omstandigheden. Ook Logan Sargeant (Williams) leek te verdrinken en raakte niet een keer, maar twee keer van de baan, waarvan de tweede keer met te grote schade om nog verder te rijden. Teamgenoot Albon werd aangetikt door de spinnende Sainz en moest ook opgeven, waardoor beide safetycars door crashende Williams’ werden veroorzaakt. Het lijkt haast een patroon. Tenslotte brak Pérez (Red Bull) nog zijn achtervleugel. Hij reed wel nog terug naar de pits, maar vanwege het gevaar voor rondvliegende brokstukken kreeg hij nog een gridstraf aan zijn been voor de volgende race in Spanje.

5. De stoelendans gaat voort

Er is trouwens nog wat nieuws te melden over de transfermarkt in de Formule 1. Na eerst met klem de geruchten over problemen binnen het team te hebben ontkend, moest Ocon kort daarna dan toch aankondigen dat zijn contract bij Alpine niet wordt verlengd. Hij moet dus op zoek naar een nieuwe renstal. Wie wél veilig zit, is Sergio Pérez, die ondanks zijn recente prestaties voor nog eens twee jaar heeft getekend bij Red Bull en daarmee de deur dichtgooit voor Yuki Tsunoda, die op zijn beurt nog een jaartje verlengt bij RB voor 2025. Williams is dan weer aan het azen op Carlos Sainz, wiens opties met de dag lijken weg te smelten.