Een opvallend statistiekje dat tijdens de race op Spa naar boven kwam: Max Verstappen heeft al vanaf 9 verschillende startposities een race weten te winnen, waarbij de race in Spa de eerste keer was dat hij het kunstje deed vanaf de 6e plaats. Uiteindelijk wist hij op 22,3 seconden voorsprong te finishen van teamgenoot Pérez, die al in de eerste ronde voorbij polesitter Leclerc ging. De Monegask wist uiteindelijk het podium af te ronden, na erin te zijn geslaagd Lewis Hamilton op de nodige afstand te houden. Maar afgezien van de winnaars was er nog heel wat nieuws te rapen in Spa dit weekend...

Leegloop bij Alpine

Alpine wist meermaals de krantenkoppen te halen in de aanloop naar de race, want nadat CEO Laurent Rossi bedankt werd voor zijn diensten en een ander postje binnen de Renault-groep kreeg, werd er op vrijdag het bommetje gedropt dat teambaas Otmar Szafnauer en zijn sportief directeur Alan Permane de laan zijn uitgestuurd. Technisch directeur Pat Fry vertrekt dan weer naar Williams. Alpine lijkt van een schone lei te willen beginnen nu de beloofde klim naar de top mislukt lijkt te zijn en nu grote rivalen Aston Martin en McLaren aan het Franse team voorbij zijn gegaan. En over McLaren gesproken...

Piastri is uit het juiste hout gesneden

Het mooie resultaat van in Hongarije en Engeland heeft McLaren niet weten te herhalen op Spa, of toch niet tijdens de GP, waar Piastri uitviel na een botsing met Sainz en de muur. In de sprintrace wist hij namelijk wel als tweede te finishen, terwijl Norris als zesde over de finishlijn reed. In de regen was de hoge downforce die McLaren had ingesteld een zegen, en vooral de Australische rookie Piastri leek er het maximale uit te halen, met tijdens de kwalificaties telkens enkele tienden voorsprong op de nochtans best snelle Norris. Schuilt er dan toch een kampioen in de jonge hond?

Ricciardo gaat het nog moeilijk krijgen

Ook comeback kid Daniel Ricciardo had een moeilijkere race dan in Hongarije, en wist deze keer teamgenoot Tsunoda niet volledig te overklassen. Hoewel hij sneller was in de kwalificaties en de sprintrace, wist Tsunoda als 10e te finishen in de GP, terwijl de goedlachse Australiër slechts 16e werd. En met het gebrek aan snelheid in de AlphaTauri, zullen er niet veel kansen meer zijn om punten te scoren...

Gaat Red Bull voor alle records?

Na nu ook het meeste aantal opeenvolgende overwinningen in één seizoen te hebben gehaald, lijkt Red Bull dit jaar op pad om elk record binnen de Formule 1 te verbrijzelen. Met nog 10 races te gaan heeft het team al 503 punten en Verstappen 314 punten – waarmee hij op zijn eentje 66 punten voor het voltallige Mercedes staat. De records staan op respectievelijk 765 (Mercedes, 2016) en 454 (Verstappen, 2022). We hebben een vermoeden dat ze allebei verbroken zullen worden...

Regen blijft een zorgenkindje in de F1

Een bizar tafereel tijdens de sprintrace: voor het startschot werden er maar liefst 5 formation laps gereden achter de safety car, in een poging het regenwater van het circuit te krijgen om de zichtbaarheid te verbeteren, ook al was het bijlange niet te nat voor de banden. Die zichtbaarheid blijft een zorgenkindje, waardoor de FIA niet in alle vertrouwen de wagens op volle snelheid kan laten racen, maar tegelijk wilt men het fiasco van Spa 2021 vermijden. Op Silverstone werd er al getest met spatborden om het water minder te doen opspatten, we zullen zien of die ook naar toekomstige races zullen komen...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: