François Piette

13 SEP 2011

Ford Focus ST & Clipper ST: een cilinder minder

De vorige Ford Focus ST onderscheidde zich van de concurrentie door zijn opwindende maar gulzige vijfcilinder. Vandaag kan zo'n motor niet meer, vandaar dat Ford een cilinder afsnijdt in de nieuwe Focus ST.

Vermogen

Er ontbreekt dus een vijfde cilinder, maar het vermogen stijgt. Een groot compliment voor de nieuwe motor, die nochtans 500 cm³ kleiner is. De tweeliter ecoBoost heeft niet alleen een vermogen van 250 pk, maar ook een dik koppel van 360 Nm. Qua geluid kan de viercilinder de diepe staccato van de vijf-in-lijn wellicht niet evenaren, maar de ingenieurs werkten toch aan een muzikale klank. De versnellingsbak is een handgeschakelde zesbak.

Het verbruik is zeer gunstig: ongeveer 20 procent minder dan de vorige generatie. Het definitieve cijfer ligt nog niet vast.

250 paarden loslaten op de vooras is geen eenvoudige klus. Daarom is de Focus ST uitgerust met Goodyear Eagle F1 Asymmetric-banden, een systeem dat het koppel automatisch verdeelt en een stabiliteitscontrole (ESP) met drie standen.

Verrassing

Grote verrassing is dat Ford, in tegenstelling tot de vorige generatie, ook een breakversie lanceert voor snelle leveringen. De Focus ST heeft nog altijd een gespierde look, dankzij nieuwe bumpers, levendige kleuren en 18-duimsvelgen. Idem in het interieur, met onder meer gekleurde Recaro-zetels.

Advertentie
Advertentie
Advertentie