Het is aan Frankrijk om inductieladen op de snelweg uit te proberen. In dit geval wordt een stuk van de A10 vlakbij Parijs uitgerust met twee verschillende technologieën die de komende maanden aan een reeks tests worden onderworpen. Aan de ene kant worden elektromagnetische spoelen onder het asfalt worden gelegd om compatibele voertuigen op te laden via inductie. Aan de overkant wordt er een rail in het oppervlak aangebracht om wrijvinggsstroom op te wekken aan de grond.
Beide systemen hebben als doel om elektrische wagens verder te laten rijden, zonder onderweg (langzaam) te moeten opladen. Als de tests vruchtbaar blijken, kunnen constructeurs kiezen om kleinere en dus lichtere en goedkopere batterijen te gebruiken voor hun elektrische modellen.
Tot 71% kleinere batterij mogelijk
In de praktijk zouden de uitgeruste wegen en snelwegen het mogelijk maken om het nodige rijbereik van een elektrische wagen voor dagelijk gebruik te verminderen met 62 tot 71% volgens de universiteit van Göteborg in Zweden. En kleinere, minder krachtige batterijen betekenen minder zeldzame metalen en dus een lagere aanschafprijs. Dat speelt in het voordeel van de consument.
De tests zelf vinden in eerste instantie plaats op een afgesloten piste in Rouen. Zodra de twee technologieën gevalideerd zijn, worden ze geïnstalleerd op 4 km van de rechterrijstrook van de A10 richting Parijs-Orléans. De laders worden automatisch geactiveerd zodra een compatibel voertuig erover rijdt. Het experiment op de Parijse snelweg zal drie jaar lopen en kost in totaal 26 miljoen euro.