Jean-Francois Christiaens

29 DEC 2020

Geflopt model: Hillman Imp, de omgekeerde Mini

De in 1959 gelanceerde Mini van BMC kende al heel vroeg een immens succes. Hij inspireerde de concurrerende groep Rootes, die ook een kleine, betaalbare auto wou introduceren. Het werd de Hillman Imp.

20201229105603hill3.jpg

Het duurde wel vier jaar voor Rootes het doek kon trekken van zijn antwoorde: de Hillman Imp, die in mei van 1963 op de markt kwam. In tegenstelling tot de Mini koos hij voor een veel traditionelere architectuur: een overlangs ingebouwde motor achterin en achterwielaandrijving. Toch kende ook hij een paar originele technische elementen: de ophanging bestond uit 4 onafhankelijke wielen, de versnellingsbak was volledig gesynchroniseerd en, vooral, zijn motor (een 875 cc kleine viercilinder van 39 pk) was volledig in aluminium gemaakt. Een laatste detail verraste nog het meest: de achterruit gaf toegang tot het interieur, zoals een vijfde deur avant la lettre.

20201229105604hill1.jpg

Van korte duur

Bij zijn onthulling zagen de zaken er goed uit voor de Rootes-groep, want de Hillmand Imp verkocht uitstekend. Na drie jaar kwam echter de ontnuchtering: de verkoopcijfers begonnen te verzwakken, ondanks de introductie van twee nieuwe sportieve versies (met 51 en 60 pk). De groep besliste om alles op alles te zetten: in 1967 werden twee nieuwe koetswerkversies geïntroduceerd (een coupé en een break) en het model werd aangeboden bij diverse merken uit de groep, van Singer over Sunbeam tot Commer. Niets bracht soelaas, de verkoopcijfers trokken niet meer aan. Zelfs zijn sportieve verwezenlijkingen aan het begin van de jaren ’70 slaagden er niet in om het tij te keren.

20201229105604hill4.jpg

Triest einde…

In 1976 werd de Hillman Imp uit productie genomen, na 13 jaar en minder dan een half miljoen exemplaren. De kolossale investeringen in het model hadden de teloorgang van de groep versneld, die al sterk verzwakt was door sociale conflicten. In 1971 werd de groep opgeslokt door de reus Chrysler.

20201229105602hill2.jpg

Wat je moet weten:

  • Hoewel er meer dan 440.000 exemplaren van zijn gebouwd – de meeste in de drie eerste productiejaren – is de Imp bij ons zeer zeldzaam.
  • De motor is robuust maar het koetswerk is roestgevoelig.
  • In tegenstelling tot vele Engelse wagens zijn wisselstukken hier moeilijk te vinden.
  • De Imp rijdt verrassend levendig en zijn motor is behoorlijk nerveus, vooral in de Sport- en Rally-versies.
  • Ga uit van minder dan 10.000 euro.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie