of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/2

Getest: het werkelijke verbruik van 12 wagens

Voor het zevende jaar op rij organiseert Turbo Magazine haar Défi Turbo. Het uitgangspunt is eenvoudig: op basis van een gevarieerd parcours van 220 km moeten de wagens een redelijke gemiddelde snelheid aanhouden (tussen de 50 en 60 km/u) en tegelijkertijd proberen om het verbruik zo laag als mogelijk te houden.

Geschreven door François Piette

17 Mei 2024

Advertentie

Het klassement wordt bepaald door het officiële verbruik bij gemende gebruik dat de fabrikant meedeelt te vergelijken met het effectieve verbruik tijdens het 220 kilometerslange traject. Brandend actueel, deze test.

De test wordt minutieus voorbereid en het traject is erg gevarieerd. Het omvat grote wegen, autosnelwegen, kleine plattelandswegen, het doorkruist kleine steden, etc. Grote steden worden vermeden omdat de kans op files er te groot is.

Echte cijfers

En de resultaten zijn verhelderend! Vier auto's zijn er in geslaagd om onder het officiële gecombineerd verbruik te duiken. Vier andere auto's slaagden eveneens in de test, want hun werkelijk verbruik was slechts 0,1 liter meer dan de officieel aangekondigde cijfers. Vier wagens konden niét beter doen dan wat hun fabrikant officieel communiceert, maar er waren nergens verontrustende cijfers.

Kortom, de autofabrikanten sjoemelen niét met de cijfers van het verbruik. Om aan die verbruikswaarden te geraken, moet je wel vooruitziend en eco-vriendelijk kunnen rijden. Iets wat we niet meteen associëren met gros van de autobestuurders…

Enkele opmerkingen

De dieselwagens hebben het moeilijker om de officiële cijfers te benaderen, maar in effectief verbruik blijven ze wel de schoonste. De hybride wagens zijn uit de test gehaald. Door de huidige wetgeving kunnen ze op een 100 kilometerslang traject een groot deel van het traject volledig elektrisch rijden. Dat geeft geen voldoende realistisch beeld. Op een traject van 220 km, zonder mogelijkheid om op te laden, is er nog steeds een aanzienlijk voordeel, al is dat wel minder uitgesproken. Bij de benzinewagens met turbocompressor is het verbruik nauw verbonden met hoe eco-vriendelijk de bestuurder zijn rechtervoet weet te bedienen. Wie eco-vriendelijk rijdt, die ziet z’n verbruik navenant dalen.

Resultaat

En de winnaar is… de nieuwe Mazda MX-5 (1.5 l benzine - 130 pk) met een officieel verbruik van 6 l/100 km en een gemeten verbruik van 4,4 l! Daarna volgt de BMW 330i (2 l benzine - 252 pk) met een gemeten verbruik van 5,6 l (vs een officieel verbruik van 6,5 l), gevolgd door de Opel Adam S (1.4 l benzine - 150 pk) met een gemeten verbruik van 5,2 l (vs 5,9 l aangekondigd), de Volvo V40 D4 (2.0 diesel - 190 pk) met een gemeten verbruik van 3,8 l (vs een officieel verbruik van 3,8 l) en de Citroën C4 Cactus (1.2 l benzine - 110 pk) met een gemeten verbruik van 4,9 l (vs een officieel verbruik van 4,5 l). Buiten klassement vanwege een ander afgelegd parcours eindigt de Honda Civic Type R die een gemiddeld verbruik realiseerde van 5,5 l versus een officieel aangekondigd verbruik van 7,3 l/100 km.

François
							Piette

François Piette

Advertentie