Sinds 2020 worden autoconstructeurs met torenhoge boetes bestraft als ze in Europa teveel CO2-uitstoot veroorzaken met de auto’s die ze nieuw verkopen. De VW-groep heeft zijn doelstelling met een halve gram per kilometer gemist en dat ‘detail’ heeft de Duitsers 100 miljoen euro aan sancties gekost. Maar volgens de milieuorganisatie Greenpeace had de boete eigenlijk nog veel hoger moeten zijn. 140 miljoen euro hoger om precies te zijn. Greenpeace heeft namelijk de inschrijvingscijfers van de VW-groep in detail geanalyseerd en merkt dat die veel meer elektrische auto’s en plug-inhybrides op naam van dealers of als dienstwagens heeft ingeschreven dan modellen met een verbrandingsmotor.
Statistische anomalie
Concreet zouden in december 2020 bijna 30 procent van de nieuwe inschrijvingen van elektrische en plug-inhybride wagens op naam van de VW-groep zelf of zijn dealers zijn gebeurd (28,8 procent EV, 27,3 procent PHEV), terwijl van de benzine- en dieselwagens slechts 15 procent voor ‘eigen consumptie’ door VW is ingeschreven. In vergelijking met andere constructeurs is dat onevenwicht heel groot, aldus Greenpeace, want gemiddeld liggen de ‘eigen’ inschrijvingen van (PH)EV’s in de hele sector op 16 tot 18 procent en die van fossiele modellen op 18 procent. Per model gezien ging liefst 35 procent van de ID.3’s naar VW zelf of naar dealers. Als daar nog andere ‘tactische’ inschrijvingen worden bijgerekend zoals die aan WeShare, de carsharingdienst van VW zelf, dan komt dat aandeel op de Duitse markt zelfs op 48,7 procent. Voor de Audi e-tron mag je daar nog eens dik 10 procent bijtellen: 60,2 procent.
Bedrog
Greenpeace concludeert uit die opvallende cijfers dat Volkswagen de boel belazert. De elektrische modellen die kortstondig door VW zelf in gebruik worden genomen, zullen op termijn nochtans ook bij ‘echte’ klanten terechtkomen. Maar het is natuurlijk wel correct om te stellen dat het twijfelachtig is of deze cijfers nog bij de statistieken van 2020 mogen worden gerekend. En daarom meent de milieuorganisatie dat VW voor 140 miljoen euro aan CO2-boetes heeft ontweken…?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: