Bert Troubleyn

22 APR 2021

Het eerste bidirectionele laadplein van België: wat is dat?

In Zelzate is het eerste “V2G-laadplein” van België ingewijd. Daar kunnen elektrische auto’s opladen, maar ook stroom aan het netwerk teruggeven.

20210422074220swecosimulationv2g.png

Ingenieursbedrijf Sweco heeft forse klimaatambities: tegen 2030 wil het volledig klimaatneutraal functioneren. Een van de stappen in die ambitie is om het volledige wagenpark (730 auto’s) tegen 2025 geheel elektrisch te maken. En die auto’s worden ingezet als heuse mobiele batterijen. De laadpalen op de bedrijfsparking worden namelijk zogenaamde bidirectionele laders of tweerichtingsladers van het merk ABB: de EV’s van het bedrijf kunnen er hun batterij opladen, maar ze kunnen omgekeerd ook stroom uit hun batterij aan het gebouw afgeven.

Zonnestroom

Sweco installeert een groot aantal zonnepanelen op het dak van zijn gebouwen. Wanneer werknemers aankomen en hun elektrische auto aankoppelen, bepaalt de software wanneer en hoe snel deze EV’s mogen opladen. Wanneer de zon sterk schijnt, wordt veel energie in de auto’s gepompt. En omgekeerd, wanneer het donker of slecht weer is, geven de wagens stroom uit hun accu af om het gebouw van energie te voorzien. In het weekend en tijdens vakantieperiodes neemt een stationaire batterij in het gebouw de functie van de auto’s over.

Yuso

20210422074216swecofayepynaert00a505011-1.jpg

Tegelijk is Sweco in zee gegaan met Yuso, een bedrijf dat hernieuwbare stroom verhandelt op de energiemarkt. In functie van vraag en aanbod, maar ook afhankelijk van de weersvoorspellingen, kunnen de stroomprijzen per kwartier variëren. Op één dag tijd kan het verschil oplopen tot duizenden euro’s per MWh. Sweco zal daar gebruik van maken door de stroom uit zijn elektrische wagenpark aan het net te verkopen wanneer de vergoeding daarvoor hoog is, en zal omgekeerd de weinige stroom die het nog extern moet betrekken proberen aankopen wanneer die goedkoop is. Sweco verwacht dat 88 tot 90 procent van zijn energieverbruik zal worden gedekt door de eigen productie en dat het dus slechts een 10 procent zal moeten aankopen.

20210422074748swecofayepynaert00a5050.jpg

De Vlaamse Gemeenschap heeft het project van Sweco trouwens ondersteund met een subsidie en Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits heeft officieel de eerste auto (een Volvo XC40) aan de eerste bidirectionele lader van het bedrijf gekoppeld.

20210422074256swecosimulationv2g.png

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie