François Piette

29 SEP 2014

Honda Civic Type R: eindelijk (bijna) klaar

Na een hele reeks teasers en concepts, maakt Honda eindelijk de definitieve eigenschappen bekend van de Civic Type R, al heet het model dat op het salon van Parijs staat nog altijd concept. De Honda Type R mengt zich in het competitieve segment van snelle compacte auto’s, zoals de Renault Mégane RS, Ford Focus ST en Opel Astra OPC.

280 pk en een manuele bak

De sportieve Type R-modellen van Honda hebben een lange traditie van atmosferische motoren die hun paardenkracht zeer hoog in de toeren zoeken. Honda veranderde van school en schakelt over op de turbo. De tweeliter viercilinder levert dik 280 pk. Met een maximumtoerental van 7.000 tr/min scheert Honda niet zulke hoge toppen als vroeger, maar doet het nog altijd beter dan de rest. Als transmissie kiest Honda een handgeschakelde zesversnellingsbak met ‘chirurgische precisie’, als we het persbericht mogen geloven.

Suehiro Hasshi, projectleider voor de Civic Type R, licht toe: “Bij een manuele versnellingsbak kunnen de bestuurders zelf de versnelling kiezen die ze willen, bijvoorbeeld van vijf direct naar drie bij het naderen van een bocht. De nieuwe Civic Type R wil zich opwerpen als de ultieme driver’s car, dus was dit de beste keuze.”

Chassis

Honda treedt nog niet in detail, maar kondigt aan dat de Civic een adaptieve ophanging heeft en dat de besturing werd aangepast voor zo weinig mogelijk koppelreacties in het stuur. Voor wie graag op circuit rijdt, biedt Honda de +R-modus die de ophanging, besturing, motor en dergelijke aanpast. Of zoals Hasshi-san uitlegt: “De +R-knop transformeert de Civic Type R in een meer dynamische, atletische en opwindende auto voor de bestuurder. Het verschil in karakter is enorm. De '+R'-modus is extreem; de auto is hierdoor ideaal voor het circuit.”

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie