François Piette

3 JAN 2007

Jaguar CX‑F : meer informatie over de vervanger van de S Type

Hier gaat het enkel nog maar om een prototype, maar we weten wel dat dit model het huidige S Type zal vervangen. De foto’s die we van Jaguar hebben ontvangen stellen ons gerust, we hebben nog steeds te maken met een knappe en sportieve lijn. Hij volgt de huidige mode van de berline-coupés met een vloeiende lijn en gespierde flanken, en respecteert de Jaguar traditie...en die van Aston Martin. Niet echt een verrassing, wetend dat Ian Cullum achter het design van beide merken zit. De CX-F heeft ongetwijfeld een mooie lijn, maar iedereen zal wel zijn eigen idee hebben over de indrukwekkende radiatorrooster. Het design team laat weten dat de glorieuze XK 120 en de MK VII en MK II voor de nodige inspiratie hebben gezorgd. Aan het ontwerp van het nieuwe interieur werd ook de nodige aandacht geschonken met een aluminium, leder en houten afwerking. Een aantrekkelijk programma, naar Britse traditie, aangevuld met knappe tellers en meters. Deze berline biedt plaats aan vier inzittenden, de traditionele achterbank werd vervangen door twee aparte zetels. Naast deze details heeft Jaguar ook beslist om aan de huidige rage van verrassende gadgets mee te doen. Gedaan met het verzekerende conservatisme, Jaguar heeft plaats gemaakt voor de invasie van de alom tegenwoordige technologie, zoals de meer en meer gebruikte startknop in plaats van de gebruikelijke sleutel. Natuurlijk is dat niet alles! Na op die knop te hebben geduwd komt onder de handpalm de bediening van de versnellingsbak tevoorschijn. Zodra de motor draait licht het dashboard met een blauwe kleur op. Die blauwe kleur wordt voor het hele interieur gebruikt en moet een ruimtelijke indruk geven. Aan de buitenkant geeft een blauwe flits aan dat de motor van de auto aanstaat. Een originele manier om indruk te maken op de buren. Niet onbelangrijk, nog even meegeven dat de auto is uitgerust met de bekende V8 van 4.2 liter met 425 pk, en goed voor 500 Nm koppel. Dit moet toelaten om de 290 km/u in topsnelheid te halen, ook al is hij elektronisch begrensd op 250 km/u. De versnellingsbak is een automaat en heeft zes versnellingen. Dit aantrekkelijk concept zal op het salon van Detroit staan, daarna zou hij in 2008 de huidige S Type moeten vervangen. Wat al die gadgets betreft op de productiewagens, dat is afwachten geblazen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie