Bruno Wouters

10 NOV 2014

Kawasaki in Milaan: de verbijsterende H2

Ook Japanners weten hoe ze de spanning moeten opbouwen. In september maakte Kawasaki het hele motorwereldje gek door wekenlang het mysterieuze H2 model met mondjesmaat te lekken. En de voorstelling van de H2R in Keulen sloeg in als een bom.

H2
998 cc, een compressor, 310 pk (326 met Ram Air) en een silhouet dat op bepaalde plaatsen meer weg heeft van een straaljager dan van een motor. De Ninja H2R miste z’n entree niet.

Daar waar de H2R alleen voor de gesloten omloop bestemd is, zou de 'street legal' versie (de H2) al in Milaan volgen. En Kawasaki hield woord en onthulde in Italië de H2. Die behoudt het verbijsterende uiterlijk en de compressor, maar levert in deze uitvoering 200 pk (210 met Ram Air). Verlichting, knipperlichten en een stillere uitlaat zijn uiteraard van de partij.

De twee nieuwe modellen zullen de harten van de verzamelaars sneller laten slaan. De H2 levert evenveel pk als de ZX-10R maar zet daarbij wel 40 kg extra op de weegschaal, maar hij blijft - net als de H2R - een technologisch uithangbord dat moet tonen wat Kawasaki in z’n mars heeft. Beide modellen zullen volgend jaar beschikbaar zijn. De H2 is er vanaf januari en gaat voor 25.000 euro over de toonbank. De H2R is leverbaar vanaf april en kost 50.000 euro.

250, 350
Aan de andere kant van het modellenaanbod zien we een aantal nieuwe gezichten: de Z250 en de Ninja 250 komen samen met de Z300 de Ninja 300 van gezelschap van voorzien. De Ninja motoren zijn de sportieve, gekuipte versies, terwijl de Z echte roadster gerichte modellen zijn. De 300’s halen hun 39 pk uit een tweecilinder in lijn, terwijl de 250's hun 28 pk puren uit een eencilinder en mede daardoor 20 kg minder op de weegschaal zetten.

Voor de ‘grootrijders’ onder ons gaf Kawasaki de 1400GTR een kleine update. Daaronder mag je nieuw elektrisch instelbaar windscherm verstaan, een hertekend zadel dat je zitpositie moet verbeteren, nieuwe instellingen voor het ABS met een nieuwere en compactere unit, andere instellingen voor de achtervering, een kortere eerste versnelling en een aangepaste mapping voor het blok.

Advertentie
Advertentie
Advertentie