Als je onlangs nog eens in de brochures van de automerken hebt geneusd, moeten we het je niet vertellen: de kleine stadswagentjes van het A-segment zijn op sterven na dood. De VW Up! en consorten, de Renault Twingo, Peugeot 108 en Citroën C1: allemaal zijn ze gezwicht voor de steeds strenger wordende milieu- en veiligheidsnormen van de EU, die de flinterdunne marges in het segment onhoudbaar hebben gemaakt. Allemaal? Neen, want een model van onverzettelijke Zuid-Koreanen biedt koppig weerstand aan de moeilijke tijden: de Kia Picanto. Het model kreeg zelfs de “grootste facelift ooit” van het merk, om zijn levensduur nog een aantal jaar te verlengen.
Design Kia Picanto
Een facelift die niet onopgemerkt blijft. Waar de Picanto voordien een eerder braaf neusje kreeg, met hoogstens wat sportieve randjes als je hem als GT-Line kocht, past het stadswagentje nu zonder schroom in hetzelfde rijtje als de EV3 en EV9, modellen die nochtans vele malen duurder zijn. De designers van Kia hebben echt het onderste uit de creatieve kan gehaald om de Picanto modern te doen ogen, zonder hem onmogelijk duur te maken.
Zo lijken de (optionele) LED-koplampen met elkaar verbonden, maar is het in feite een trucje met een chromen lamel in de voorbumper. De diamantgeslepen velgen van de GT-Line geven het profiel ook een moderne toets, terwijl achteraan een LED-streep de achterlichten net niet met elkaar verbindt. In combinatie met een knappe lakkleur, zoals het Adventurous Green van ons testmodel (een optie van 500 euro), is de nieuwe Picanto helemaal mee met zijn tijd en lijkt hij vol zelfvertrouwen.
Interieur krijgt minder liefde
Voor het interieur leek het budget echter op te zijn. De basisvorm van het dashboard is niet veranderd, maar het is wel gemoderniseerd met een ‘digitaal’ instrumentarium – in feite is enkel het schermpje van 4,2 inch tussen de tellers instelbaar, de tellers zelf zijn simpele LCD-weergaves met weinig meerwaarde ten opzichte van analoge wijzerplaten. Maar je kan wel kiezen uit drie kleurtjes voor de achtergrond!
Beleving Kia Picanto
Met een lengte van 3,605 m, een breedte van 1,595 m en een hoogte van 1,485 m zou je de Picanto haast in je binnenzak kunnen steken. Daar is bijna niets aan veranderd met de facelift, en hetzelfde geldt dus voor de ruimte aan boord. De bruikbaarheid hangt vooral af van de lengte van de bestuurder: ben je langer dan 1,85 m, dan zal je geen ideale rijpositie vinden (het stuur is bovendien niet in diepte instelbaar) en is er ook geen plaats meer op de achterbank. Met een minder lange bestuurder is het echter geen enkel probleem om met 4 volwassenen op pad te gaan. Er zijn 5 gordels, maar het middelste plaatsje is enkel geschikt als je 3 kinderen meeneemt op de achterbank.
De koffer is 255 liter groot, en gezien de geringe lengte van de Picanto zijn lange spullen natuurlijk moeilijk mee te nemen. Maar de koffervloer is instelbaar, reikt vrij diep en biedt onder de driedubbele bodem plek voor een reservewiel. De achterbank kan je in twee delen neerklappen voor een maximaal laadvolume van 1.010 liter.
De voordelen van een klassieke aanpak
Qua digitale ervaring is het (standaard meegeleverde) touchscreen van 8 inch vrij basic en compleet tegelijkertijd. Je krijgt wel een ingebouwde navigatie (met nogal gedateerde graphics), standaard Android Auto en Apple CarPlay (enkel via de USB A-poort!) en over-the-air (OTA) updates, maar de geconnecteerde diensten blijven beperkt tot verkeersinformatie, weersvoorspellingen en een verbinding met de Kia-app om de locatie en status van je auto vanop afstand te kunnen controleren. Het goede nieuws is dat deze klassieke aanpak voor een uitstekende ergonomie zorgt, met fysieke knoppen voor alle voertuigfuncties, inclusief de klimaatcontrole en alle knoppen op het stuur.
Opvallend is dat je de Kia Picanto 2024 wel vrij compleet kan uitrusten. We hadden het al over de ingebouwde navigatie, maar het stadswagentje biedt ook (al dan niet optioneel) een actieve rijstrookassistent, dodehoekmonitor, zetel- én stuurverwarming, een glazen schuifdak, keyless entry en go, LED-verlichting, een achteruitrijcamera en automatische airco. Wat wil je nog meer?
Populairst