Wim Bervoets

21 JUN 2017

Kia’s nieuwste crossover: alle details!

Stonic. Dat wordt de naam van Kia’s crossover in het B-segment. De verwachtingen zijn hooggespannen, want dat crossoversegment wordt alsmaar groter. En er komen steeds meer concurrenten.

Om even aan te geven hoe competitief het segment is: de Renault Captur kreeg recent een facelift, Opel wil een graantje meepikken met de Crossland X, en Peugeot gaf zijn 2008 vorig jaar nog een make-over. De trendsetter in het segment, de Nissan Juke, kunnen we uiteraard niet over het hoofd zien. En uit eigen land is er natuurlijk Hyundai, dat vorige week het doek haalde van de technisch verwante Kona.

Deel van de koek

Kia wil zijn deel van de koek met de Stonic, een crossover op basis van de Rio. Visueel zie je op het eerste gezicht weinig gelijkenissen met de Rio. Dat is wellicht niet slecht, want de stadswagen blijft niet echt op het netvlies plakken. De Stonic pakt het allemaal wat avontuurlijker aan, met een stoerdere voorkant, scherper profiel en hoge mate van personaliseerbaarheid. Zo kan je kiezen uit maar liefst twintig verschillende tweekleurencombinaties voor het koetswerk en het dak.

Bekend terrein

De Rio keert wel terug in het interieur: de Stonic neemt diens dashboardlayout integraal over, met klassieke tellers en een boordcomputer op het instrumentenpaneel en een infotainmentsysteem met tabletvorm bovenop de middenconsole. Dat systeem heeft een touchscreen en is volgens Kia uitermate geconnecteerd: Apple CarPlay en Android Auto zijn bijvoorbeeld standaard. Kleurrijke inzetstukken fleuren het geheel meer op dan in de Rio.

Onder de kap

Bij de lancering is de Stonic verkrijgbaar met vier motoren: drie benzines en een diesel. De benzinemotoren beginnen bij de atmosferische 1.2-viercilinder van 84 pk, gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, en de atmosferische 1.4-viercilinder van 100 pk, die ook met een manuele vijfbak te krijgen is. Een driecilinder is er in de vorm van een 1.0 T-GDi van 120 pk. Die komt met een manuele zesbak. De dieselmotor is de 1.6 CRDi van 110 pk. De 7DCT-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten volgt op het einde van dit jaar op de 1.0 T-GDi en de 1.6 CRDi

Veiligheid

De Stonic is uiteraard ook competitief op vlak van veiligheid: een automatische noodremhulp met voetgangerherkenning, dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, rijstrookassistentie, automatische grootlichten en vermoeidheidswaarschuwing behoren allemaal tot de mogelijkheden.

Commercialisering

 

De Kia Stonic staat na de zomer in de showroom. Kia hoopt dat hij kopers overtuigt die wat afgeschrikt worden door het eigenwijze design van de Soul – die andere Kia-crossover in het B-segment – en kopers die een modernere Kia zoeken dan de al iets oudere Cee’d. Onze eerste test volgt in september. Wordt vervolgd dus!

Advertentie
Advertentie
Advertentie