Stap voor stap blijft Kia zijn gamma met klassieke en hybride modellen vernieuwen. Na de facelift van de Sportage is het nu de beurt aan de Stonic, die in Zuid-Korea in een nieuw jasje wordt gestoken.
De compacte crossover Stonic krijgt nu ook het “Opposites United”-design van Kia aangemeten. De facelift brengt nieuwe voor- en achterbumpers met zich mee, samen met een herwerkte lichtsignatuur. Het resultaat: een stijl die perfect aansluit bij de rest van Kia’s EV-gamma én bij grotere SUV’s zoals de Sorento en Sportage, maar ook bij de kleine Picanto. Naast de opgefriste looks groeit de Kia Stonic ook letterlijk: hij is nu 4,165 meter lang, een paar centimeter meer dan voorheen.



Zowel uiterlijk als interieur sterk gemoderniseerd
Binnenin maakt de compacte SUV misschien wel de grootste sprong vooruit. Voor modeljaar 2026 krijgt de Kia Stonic een compleet nieuw dashboard met een dubbele schermopstelling van 12,3 inch. De bedieningsmodule met fysieke toetsen voor zowel de klimaatregeling als het infotainment is overgenomen van andere recente Kia-modellen. De Stonic is bovendien beter geconnecteerd dan ooit, met onder meer een digitale sleutel die het mogelijk maakt om de wagen te openen en te starten via je smartphone. Wat wel behouden blijft, is het koffervolume van 352 liter in vijfzitsconfiguratie.



Nog steeds één benzinemotor voor de Kia Stonic
Onder de motorkap verandert er weinig. De Kia Stonic blijft beschikbaar met één 1.0 T-GDI benzinemotor, verkrijgbaar in twee varianten: een pure brandstofversie met 100 pk en een mild-hybride 48V-versie met 115 pk. Beide motoren kunnen worden gecombineerd met een handgeschakelde zesbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Volledig elektrische aandrijving is nog altijd voorbehouden aan andere modellen binnen de EV-familie, zoals de EV3 en de toekomstige EV2. Nu rest alleen nog de vraag wanneer de vernieuwde Kia Stonic precies naar België komt – en vooral tegen welke prijs.