Tijdens de eerste voorstelling bleef Lexus nog stil over de batterijcapaciteit en het rijbereik van de verschillende elektrische ES-versies. Die leemte vult de Japanse constructeur nu in. Tegelijk grijpt het merk de kans om ook de voorlopige laadtijden en prestaties van het model te verduidelijken.
De 8e generatie van de ES wordt het tweede elektrische model van Lexus, na de SUV RZ, die onlangs nog een facelift kreeg. In Europa zal de constructeur zelfs twee volledig elektrische varianten van zijn berline aanbieden. We wisten al dat de instapversie 350e met 165 kW (224 pk) enkel de voorwielen aandrijft, maar nu krijgen we ook inzicht in zijn prestaties, batterijgrootte en actieradius! In deze configuratie sprint de Japanse berline in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/u en beschikt hij over een batterij van 77 kWh. Daarmee haalt de Lexus ES een voorlopige maximale WLTP-autonomie van 530 km.

Tot 530 km autonomie voor de Lexus ES 350e, maar wat met de 500e?
De tweede elektrische variant, de 500e, krijgt twee elektromotoren die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 252 kW (343 pk). Daarmee zou hij de sprint van 0 naar 100 km/u klaren in 5,7 seconden. Ondanks zijn krachtigere aandrijving krijgt deze tweede elektrische versie verrassend genoeg een kleinere batterij van “slechts” 75 kWh. Lexus heeft de autonomie van deze ES 500e nog niet vrijgegeven. Wel liet het merk weten dat het ongeveer 30 minuten zal duren om de batterij van 10 naar 80% op te laden via een snellader met een maximumvermogen van 150 kW.
2 volledig elektrische Lexus ES-modellen, maar ook een hybride 300h
Dankzij het nieuwe platform “Global Architecture-K” krijgt de Lexus ES in Europa ook een hybride aandrijflijn. Deze enige hybride versie, de 300h, wordt aangedreven door een 2,5-liter viercilindermotor met een vermogen van 148 kW (201 pk), die standaard enkel de voorwielen aandrijft, of optioneel alle vier de wielen. Lexus heeft echter nog geen details bekendgemaakt over de prestaties van deze hybride.

Lexus ES komt pas in 2026 naar België
We weten nu meer over de 8e generatie van de Lexus ES, en in het bijzonder over de twee elektrische aandrijflijnen. Helaas zullen we nog wat geduld moeten uitoefenen om het rijbereik van de 500e, de prestaties van de hybride 300h, en vooral de prijzen van alle versies te kennen. De verkoopstart in Europa is namelijk pas gepland voor het voorjaar van 2026. Met andere woorden: het zal nog even duren voor we de prijzen van de 8e generatie Lexus ES in België te horen krijgen…