In 2022 reikte D’Ieteren al voor het eerst een hand naar Maserati. De autogroep kon toen in Wommelgem een eigen showroom openen om Maserati’s te verkopen, naast Bentley, Lamborghini en Porsche, de andere luxemerken die toen ook al in de portefeuille van D’Ieteren zaten.

Advertentie
Advertentie

Maserati voegt zich bij D'Ieteren Luxury Performance

Nu heeft D’Ieteren een overeenkomst bereikt met de enige andere Belgische verdeler van het Italiaanse sportmerk. Daardoor komen de twee toonzalen van de ACG-concessies in Gent en Evere ook in handen van D’Ieteren en wordt het zo de enige importeur en verdeler van Maserati in België.

D’Ieteren bouwt op die manier verder aan een imperium van luxemerken, dat het groepeert onder de naam D’Ieteren Luxury Performance. Naast Bentley, Lamborghini en Porsche, is het bedrijf namelijk ook de exclusieve verdeler van Bugatti en Rimac in België. Het bedrijf heeft natuurlijk vooral naamsbekendheid opgebouwd als importeur van Volkswagen in België, maar ondertussen is het aantal merken in de portfolio van D’Ieteren flink opgelopen.

Naast de reeds genoemde merken, is het ook verdeler van Audi, Seat, Cupra, Skoda en de Volkswagen Commercial Vehicles. Het zet ook in op nieuwe vormen van mobiliteit, zoals met Micro, gekend van de Microlino; laadoplossingen via EDI; en Lucien, een keten van fietsenwinkels. Het ondersteunt ook innovatieve diensten zoals Poppy en Lizy.

Groene Maserati SUV geparkeerd voor moderne en historische gebouwen.
Advertentie
Advertentie

Hoe gaat het intussen met het merk Maserati?

Niet zo best, zo blijkt uit de nieuwsberichten die de laatste maanden verschijnen. In China ging de verkoop bijvoorbeeld 73% naar beneden vorig jaar. Een probleem dat alle Europese merken van sportwagens lijkt te treffen, enkel Ferrari blijft voorlopig buiten schot. Zo’n 40% van de verkoop van Maserati was vorig jaar bestemd voor de VS, maar door de invoertarieven van een wispelturige Trump is de situatie daar ook niet echt hoopgevend. Problemen waar D’Ieteren zich weliswaar niet meteen zorgen om moet maken, maar met gemiddeld zo’n 150 exemplaren per jaar, is de afzet in België ook eerder bescheiden.

De plannen voor de MC20 Folgore, een elektrische versie van de MC20 supercar met middenmotor, werden eerder dit jaar al geannuleerd door Maserati. Of we ooit de beloofde geëlektrificeerde versie van de Quattroporte en een opvolger van de Levante te zien zullen krijgen, is voorlopig hoogst onzeker. Er gingen zelfs al geruchten dat huidige eigenaar Stellantis het merk met de drietand van de hand wou doen, omwille van de slabakkende verkoopcijfers.

Hopelijk kan D’Ieteren op de Belgische markt alvast het tij doen keren.