François Piette

3 OKT 2013

Meer details over de toekomstige Mini

Het duurt niet lang meer: op 18 november 2013 presenteert Mini de nieuwe generatie van zijn kernmodel. Hij behoudt het leuke uiterlijk, maar technisch ondergaat de Mini een revolutie. Mini geeft nu al enkele details prijs over de motoren en de ophanging.

Drie en vier cilinders

De huidige motoren gaan eruit, Mini presenteert een nieuwe generatie krachtbronnen, allemaal uitgerust met een turbo en directe injectie. Enkele kenmerken werden al vrijgegeven, met name over een 1.5 driecilinder met 136 pk en 220 Nm vanaf 1.250 tr/min (230 Nm met overboost). Aan de top van het gamma vinden we een tweeliter viercilinder turbo die 192 pk levert en 280 Nm, ook bij 1.250 tr/min (300 Nm met overboost).

Diesel

Er is nog altijd een diesel, maar verrassend is dat het ook om een 1.5 driecilinder gaat met een vermogen van 116 pk en een koppel van 270 Nm. Mini kondigt een verbruiksdaling van 7 procent aan in vergelijking met de vorige generatie.

Nieuwe versnellingsbakken

De manuele en automatische versnellingsbakken werd helemaal herzien. In het eerste geval is er een rev-matchingsensor die tussengas geeft bij het schakelen. De automaat gebruikt dan weer informatie van het navigatiesysteem (indien besteld als optie) om de juiste versnelling te kiezen.

Adaptieve ophanging

Voor het eerst zal de Mini beschikbaar zijn met een adaptieve ophanging, uitgerust met twee modi: Normal en Sport. Hopelijk biedt de eerste stand toch een minimum aan comfort, wat niet bepaald het geval is in de huidige Mini.

Advertentie
Advertentie
Advertentie