all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Tableau de bord numérique Polestar affichant la vitesse, la musique et le mode sport.","nl":"Digitale display Polestar toont snelheid, muziekafspeellijst en sportmodus."}
{"fr":"Tableau de bord numérique d'une voiture, affichant la vitesse à 60 mph et la température à 72°F.","nl":"Digitaal dashboard van een auto met snelheid op 60 mph en temperatuur op 72°F."}
1/6

Apple CarPlay Ultra: waarom grote automerken afhaken

Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Polestar en Renault trekken zich terug uit het project: autoindustrie vreest verlies van controle over software, data en inkomsten.

Geschreven door Stijn Remels

26 Juni 2025

Advertentie

Slecht nieuws voor wie zat te wachten om het nieuwe Apple CarPlay Ultra in de wagen te kunnen gebruiken. Volgens de Financial Times zouden belangrijke constructeurs als Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Polestar en Renault zich hebben teruggetrokken uit het project. Apple beweert daarentegen dat een reeks nieuwe autofabrikanten met hen willen samenwerken.

In mei mocht Aston Martin nog uitpakken met een primeur: het was het eerste merk dat een model kon uitrusten met de nieuwste versie van CarPlay, die een veel diepere integratie biedt met de verschillende functies van de wagen. Klimaatinstellingen, rijmodi, instellingen van rijhulpsystemen enz.: het zou allemaal moeten kunnen met Apple CarPlay Ultra, via overzichtelijke en gelikte menu’s ontworpen door Apple en getoond op alle mogelijke schermen in de wagen. Apple had zelfs een lijst van constructeurs gepubliceerd die de nieuwe technologie zouden willen adopteren in hun modellen.

Trekken 10 van de 14 originele partners zich terug?

Volgens de Financial Times zou er nu een haar in de boter zitten tussen Apple en een reeks automerken. Mercedes-Benz liet eerder al duidelijk verstaan dat het geen zin meer had in de samenwerking. Een hooggeplaatste medewerker bij Renault - dat ondertussen nauw samenwerkt met Google - heeft naar verluidt ook klare taal gesproken tegen de jongens uit Cupertino: “Je moet niet proberen om onze eigen systemen binnen te dringen!”

BMW had eerder al laten weten dat CarPlay Ultra niet past in hun nieuwe design. Ook Audi, Polestar en Volvo zouden intussen gemeld hebben dat ze geen plannen meer hebben om CarPlay Ultra in te bouwen. Jaguar Land Rover neemt geen standpunt in en ziet het voorlopig nog wat aan. Ook Ford, Nissan en Infiniti lijken de kat uit de boom te kijken, maar geven geen commentaar.

Digitaal dashboard met geïntegreerde navigatie in een moderne elektrische auto. Digitale dashboard van een auto toont 60 mph en ingeschakelde Sport-modus.
Advertentie

Automerken vrezen mogelijk de controle te verliezen

Hoewel officiële informatie over het hoe en waarom ontbreekt, kunnen we wel een paar redenen bedenken waarom constructeurs opeens weigerachtig staan tegenover de diepgaande integratie van CarPlay Ultra.

Nieuwe auto’s worden tegenwoordig ontworpen als “software defined vehicle”: de software en bij uitbreiding de digitale beleving aan boord en op de telefoon van de bestuurder worden een steeds belangrijker deel van de auto. Dit wil een merk natuurlijk niet zomaar uit handen geven. CarPlay Ultra vormt in dat opzicht een probleem, omdat de autofabrikanten weinig vrijheid hebben en enkel kunnen werken met de - weliswaar deels aanpasbare - templates die Apple hen geeft.

Dan is er de data: die is van onschatbare waarde voor de constructeurs en het delen van die data is dan ook een gevoelig punt. Apple maakt zich nochtans sterk dat er geen data gedeeld wordt met de iPhone die CarPlay laat werken, laat staan dat er data doorgestuurd wordt naar servers van Apple.

Nog iets dat meespeelt, is het veranderende verdienmodel. De autosector zit in een lastige crisis en elk beetje omzet dat een constructeur kan meepikken is welgekomen. Abonnementen op diensten zoals navigatie, verkeersinformatie of een percentje op een streamingdienst worden moeilijker om te realiseren als iedere klant CarPlay gebruikt in plaats van het eigen infotainmentsysteem van het merk.

Voor alle duidelijkheid: geen enkele van deze merken heeft aangegeven dat het wil stoppen met het ondersteunen van de huidige en volgende versie van Apple CarPlay. Maar of de Ultra-variant ooit een even groot succes kan worden als de huidige versie, is dus meer dan ooit een vraagteken.

Stijn
							Remels

Stijn Remels

Foto’s: Apple

Bron: Financial Times
Advertentie