François Piette

10 SEP 2009

Mercedes GLK: twee nieuwe versies

Mercedes speelt in Frankfurt een thuismatch en moet dus met enkele belangrijke nieuwigheden voor de dag komen. Naast de SLS AMG zien we twee nieuwe versies van de GLK. De GLK 220 CDI BlueEfficiency en de GLK 250CDI 4MATIC vallen op door hun uitstekende verhouding prestaties/verbruik.

GLK 220 CDI BlueEfficiency

Om de 220 CDI zuiniger te maken, verdwijnt niet alleen de standaard automaat, maar ook de vierwielaandrijving. Met achterwielaandrijving en een manuele zesbak levert de auto interessante prestaties. Zijn topsnelheid bedraagt 205 km/uur en hij spurt in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/uur Naargelang de uitrusting verbruikt de auto 6 tot 6,4 l/100 km. De CO2-uitstoot ligt tussen 158 en 168 g/km. De 2,1-liter grote dieselmotor ontwikkelt een vermogen van 170 pk. Tussen 1.400 en 2.800 omwentelingen per minuut produceert hij een koppel van 400 Nm.

GLK 250 CDI 4MATIC

Mercedes heeft dan toch beslist om de krachtigste versie van zijn 2,1-liter dieselmotor in de GLK te monteren. De motor levert een vermogen van 204 pk en een koppel van niet minder dan 500 Nm. Dat is al vanaf 1.600 omwentelingen per minuut beschikbaar. Het hoeft ons dan ook niet te verbazen dat zijn prestaties meer dan behoorlijk zijn. De GLK haalt een topsnelheid van 213 km/uur en heeft voor de sprint van 0 naar 100 km/uur slechts 7,8 seconden nodig. Aan de motor wordt de automatische 7G-Tronic-versnellingsbak met zeven gangen gekoppeld. Het verbruik bedraagt 6,7 l/100km, terwijl de auto 176 g/km CO2 uitstoot.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie