François Piette

4 APR 2012

Vier cilinders, een schok?

Nadat Mercedes de wereld van de limousines choqueerde met een viercilinder S-Klasse (met knappe resultaten), gaat het merk voort op dezelfde weg met een ML met dezelfde motor. Mag Mercedes tegenover de concurrenten met V6-motor gezien worden als een pionier in de downsizing van SUV’s of is het toch allemaal iets te nipt om een Panzer als de M-Klasse aan te drijven?

Krachtig

Wat de stijl betreft, moet je al stevig aan de fles zitten om deze ML te omschrijven als ‘revolutionair’. Laten we zeggen dat de stijl klassiek blijft en past in de designtaal van de huidige Mercedessen maar in geen enkel opzicht breekt met het vorige model. Op de weg oogt hij nog altijd even indrukwekkend: zijn afmetingen (behalve de hoogte) groeiden.

Vier cilinders

De grote revolutie bevindt zich onder de motorkap van de versie 250 CDI. Daar vinden we namelijk een kleine 2.2 viercilinder met 204 paarden en 500 Nm koppel. Natuurlijk is de 350 BlueTec V6 diesel nog altijd beschikbaar. In vergelijking daarmee telt de 250 CDI 61 pk en 120 Nm minder. De automaat met zeven versnellingen is altijd standaard. Op papier legt de viercilinder mooie cijfers voor: 6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 158 g/km. Precies daar ligt het belang van deze viercilinder.

Klim je mee aan boord?

Ondanks de gigantische afmetingen, verzuimt de ML nog altijd om zeven personen te vervoeren. Het zal dus een variant met vijf plaatsen zijn of ... een ander model. Of waarom niet meteen de machtige (maar dure) GL?

De sfeer is typisch Mercedes: luxueus en zacht. Niet echt fantasierijk, maar het is aangenaam om te vertoeven in de ML. Om je in deze klassevolle omgeving te ontspannen, is er heel wat uitrusting. Behalve de internetfunctie waarmee je kunt inloggen op Facebook, vinden we een infotainmentsysteem van de laatste generatie waarvan de navigatie functioneert met een handige draaiknop. Als kers op de taart presenteert Mercedes een verwarmde of gekoelde bekerhouder.

Op de weg

Genoeg gepalaverd, tijd om te rijden. De motor start stil en de vier cilinders werken op een zeldzaam beschaafde manier. Bijzonder sterk kunnen we hem niet noemen, maar het bereik is meer dan voldoende en laat toe om het verkeer te volgen of zelfs voor te blijven. Het enige voorbehoud hebben we bij het motorgeluid onder belasting: ruw, zoals dat alleen bij een viercilinder diesel kan en niet echt in overeenstemming met de status van deze auto. De motor maakt hier meer lawaai dan in de S-Klasse maar wordt nooit echt storend.   

Wat de versnellingsbak betreft, is het resultaat indrukwekkend. De automaat laat het liefst het koppel van de motor werken en herneemt zachtjes in plaats van de motor aan te porren bij het terugschakelen. Zachtheid en finesse staan centraal.

Het verdict aan de pomp

Wat is het resultaat van al die inspanningen? Laten we even samenvatten: de motor loopt lichtjes achter op de V6 qua loopcultuur en prestaties maar frustreert zeker niet. En aan de pomp? Een V6 diesel verbruikt gemiddeld ongeveer 9,5 l/100 km.

Ondanks een vlotte en niet echt ecologische maar vooruitziende rijstijl haalde ik een verbruik van minder dan 8 l/100 km. Gemiddeld moet je rekenen op ongeveer 9 l/100 km.

Sport of comfort?

Dat is de vraag… Mercedes kiest niet tussen sport of comfort, maar combineert ze. De oplossingen heten Airmatic Suspension en Active Curve Suspension of meer bepaald actieve antirolstangen die de rolneigingen regelen door jouw rijstijl in de gaten te houden. Het resultaat is verbluffend: de  schokdempers verharden automatisch en de ML wordt even wendbaar als een muis. Dat heeft natuurlijk een prijs en alleen deze twee opties samen kosten al 5.000 euro.

Duur, maar verduiveld doeltreffend. Met deze uitrusting is de ML zo wendbaar als een kleine stadswagen en draait hij ontzettend gemakkelijk. Een eerdere test met een klassieke ophanging gaf ons een ander beeld: in de standaardafstelling is de ML eerder loom en inert, logisch gezien zijn gewicht.

Aan jou dus de keuze, afhankelijk van jouw rijstijl. Ik zou me gezien het huidige verkeer en de filosofie van een SUV tevredenstellen met de klassieke ophanging en die 5.000 euro investeren in andere opties.

Besluit?

Laten we er geen doekjes om winden: de transplantatie is geslaagd. Het is wel spijtig dat de viercilinder zijn beloftes niet waarmaakt aan de pomp. Wat je moet onthouden? Dat je niet alleen bespaart op het verbruik: de kloof tussen de 250 BlueTec (55.660 euro) en de 350 BlueTec is 3.000 euro groot en de eerstgenoemde geniet van een fiscale aftrekbaarheid (voor bedrijven) die oploopt tot 70 procent.

Advertentie
Advertentie
Advertentie