Met zijn formaat vergelijkbaar met dat van een Hyundai Tucson is de EHS een pak groter dan de ZS EV, de elektrische budget-SUV waarmee het Chinees-Britse merk dit jaar een opvallende entree op de Europese markt heeft gemaakt. Hij is namelijk liefst 44,3 centimeter langer (457,4 centimeter), 6,7 centimeter breder (187,6 centimeter) en 2 centimeter hoger (166,4 centimeter).
En in plaats van een puur elektrische aandrijflijn kiest hij voor plug-inhybride technologie. Hij combineert een 1.5-turbobenzinemotor van 162 pk en 250 Nm met een elektromotor van 122 pk en 230 Nm, zodat het systeemvermogen piekt op 258 pk en 370 Nm. Een lithium-ionbatterij van 16,6 kWh geeft hem een elektrisch rijbereik van maximum 52 kilometer (WLTP). De interne lader heeft een maximumvermogen van 3,7 kW zodat volledig opladen 4,5 uur duurt.
10 versnellingen
Bijzonder is dat de benzinemotor en de elektromotor allebei de voorwielen aandrijven, maar elk via hun eigen versnellingsbak. De 1.5-turbo is namelijk gekoppeld aan een zestrapsautomaat terwijl de elektromotor een vierbak heeft. Een en ander laat de EHS van 0 naar 100 km/u sprinten in slechts 6,9 seconden en geeft hem een CO2-uitstoot van 43 g/km, waardoor hij 100 procent aftrekbaar is voor ondernemingen.
De EHS kost in België net geen 35.000 euro (34.985 euro om precies te zijn) en zou al in de basisversie een zeer volledige uitrusting bieden.