Morgan is ongetwijfeld een meester in de kunst van het creëren van unieke auto's. Na de recente elektrische XP-1, de Super 3, Plus 4 Spiaggina, CX-T of nog de Plus 8 GTR onthult de kleine Britse specialist nu de Midsummer, een barchetta zonder voorruit of dak, naar de hand van Pininfarina.

De Midsummer staat op het nieuwste platform van gelijmd aluminium van het merk en wordt aangedreven door dezelfde zescilinder-in-lijn met turbo van de Plus Six. Net als in die laatste, wordt de motor gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. Het geheel komt rechtstreeks van bij BMW en levert 250 kW (340 pk) en 500 Nm koppel. Meer dan voldoende vermogen om een glimlach op het gezicht te toveren van iedereen die achter het stuur kruipt van deze bolide, die nog geen ton op de weegschaal legt! Morgan heeft extra aandacht besteed aan de gebruikte materialen bij de bouw van de Midsummer, zoals de gesmede lichtmetalen velgen van 19 inch, die slechts 10 kilo per stuk wegen en omhuld zijn met Michelin Pilot Sport 5-banden.

Aluminium en teakhout

Aluminium wordt ook gebruikt aan de buitenkant, aangezien elk koetswerkpaneel handgeklopt is uit dit materiaal, wat meer dan 250 arbeidsuren vereist! Zelfs het midden van het stuur is gemaakt uit gesmeed aluminium. Maar Morgan heeft niet enkel dit lichte metaal gebruikt om de Midsummer te bouwen. Elk exemplaar geniet ook van 400 afzonderlijke lagen duurzaam teakhout van slechts 0,6 mm dik! In totaal is er 83 m² van dit kostbare hout gebruikt in en rond het interieur.

Slechts 50 exemplaren van de Morgan Midsummer

Morgans aandacht voor detail heeft echt een hoogtepunt bereikt bij de Midsummer. De Britse barchetta geniet bijvoorbeeld van volledig nieuwe analoge tellers, die speciaal voor het model met de hand zijn gemaakt in het Verenigd Koninkrijk. Elk exemplaar vraagt zoveel werk, dat Morgan heeft besloten slechts 50 Midsummers te bouwen. Tegne welke prijs? Dat blijkt van weinig belang, aangezien ze allemaal al verkocht zijn nog voor het model officieel werd gepresenteerd. Maar goedkoop zal het niet geweest zijn.