Zestig jaar na het originele model, lanceert Mercedes de nieuwe generatie van een icoon: de SL. Die afkorting staat voor sport en licht, twee kenmerken die de afgelopen jaren wat uit het oog verloren werden. De nieuwe SL knoopt weer aan bij de eerste SL uit 1952 met licht buizenchassis en wil de meest luxueuze roadster zijn.
"Over de hele wereld zijn er bijna 900 miljoen auto's en duizenden modellen. Maar er is slechts een handvol auto-iconen. Onze SL is er daar één van. Meer dan welke andere auto ook belichaamt onze nieuwe SL het streefdoel van Gottlieb Daimler: Das beste oder nichts", zo benadrukt Mercedes-topman Dieter Zetsche het belang van de nieuwe SL.
Magische ruitenwissers en daken
De sportieve roadster heeft enkele innovaties, maar het concept met twee zitplaatsen en een hard plooidak is gebleven. In twintig seconden tover je de SL om van een coupé tot een open tweezitter of omgekeerd. Nieuw is dat het dak verkrijgbaar is in drie uitvoeringen: gespoten in de koetswerkkleur, helemaal uit glas of met Magic Sky Control. Dat kennen we al uit de kleinere SLK: met een druk op een knop maak je het dak helder of duister, voor extra licht of om te voorkomen dat het interieur opwarmt bij fel zonlicht.
Twee snufjes gaan in première op de nieuwe SL: Magic Vision Control en FrontBass. Het eerste is een nieuw sproeisysteem voor de ruitenwissers. Ruitensproeiervloeistof wordt via de wisserbladen op de voorruit gespoten. Dat voorkomt de ‘splash’ die het zicht kortstondig belemmert of een koude douche voor de inzittenden als je met open dak rijdt.
FrontBass gebruikt de holle ruimtes in de aluminium carrosserie als klankkast voor het geluidssysteem. Hierdoor worden de lage tonen beter weergegeven, krijg je een sfeer zoals in een concertzaal én komt er extra operbergruimte vrij in de deuren.
Mercedes voorziet nog veel meer uitrusting die het leven van de SL-rijder aangenamer maakt: een kofferklep die na een voetbeweging onder de bumper vanzelf opent, een systeem dat een geschikte parkeerplaats zoekt en de auto zelf parkeert, een infotainmentsysteem met groot kleurenscherm (17,8 cm), internettoegang, enzovoort.
Strijd tegen kilo's
De nieuwe SL is langer (+50 mm) en breder (+57 mm) dan zijn voorganger. De structuur is bijna volledig uit aluminium, waardoor het koetswerk ongeveer 110 kg minder weegt dan mocht het in staal gebouwd worden. "Het is alsof een bokser uit de zwaargewichtklasse uit de auto is gestapt", zegt Thomas Rudlaff, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de aluminium koetswerkconstructie bij Mercedes. "Het resultaat is tastbaar en meetbaar. Die gewichtsverlaging benadrukt het dynamisch karakter en verlaagt het verbruik."
Ook met onderdelen uit magnesium (frame van het dak, beschermplaat van de brandstoftank) won Mercedes kilo's. Die inspanningen werpen hun vruchten af: ondanks de extra uitrusting van het nieuwe model, weegt de nieuwe SL 500 ongeveer 125 kilogram minder dan zijn voorganger en de SL 350 zelfs 140 kilogram.
Twee versies
De SL 350 en SL 500 zijn de eerste varianten van de SL die op de markt komen, in het voorjaar van 2012. De SL 350 wordt aangedreven door een 3.5 V6 (306 pk), in de SL 500 ligt een 4.6 V8 (435 pk). Beide motoren hebben directe injectie en worden gekoppeld aan een zeventrapsautomaat en start-stopfunctie. De zuinigste SL verbruikt hierdoor amper 6,8 l/100 km, 29 procent minder dan de vorige SL en toch wel een straffe prestatie voor een sportwagen. Want dat is de SL zonder twijfel: de SL 350 accelereert in 5,9 seconden van 0 tot 100 km/u, de SL 500 in 4,6 seconden.