of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Exclusieve test: Omoda 5 SHS-H, interessanter als hybride?

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"","nl":""}
1/18

Omoda 5 SHS-H (2026): test, prijs en prestaties van de hybride SUV

Exclusieve test: Omoda 5 SHS-H, interessanter als hybride?

VROOM trok naar China om als eerste de Omoda 5 SHS-H te testen, de nieuwe hybride motorisatie die binnenkort naar meerdere Omoda-Jaecoo-modellen komt. De gulden middenweg tussen benzine en elektrisch?

Geschreven door Yeelen Möller

31 Oktober 2025

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

Tijdens de grote expo van Chery in Wuhu, China, kregen we ook even de kans om de nieuwste modellen van Omoda en Jaecoo te testen, de twee merken die al sinds begin 2025 in België aanwezig zijn. Het was een korte test op een afgesloten piste, maar wel al met modellen die pas volgend jaar naar ons land komen. We bijten de spits af met de Omoda 5 SHS-H, die een nieuwe soort hybride aandrijving debuteert voor het merk. Het is geen plug-inhybride, maar wel een zelfladende hybride met een krachtige elektromotor en een groot rijbereik. Laten we eens zien of deze oplossing even interessant is als de plug-inhybrides van het merk.

Design - Omoda 5

De Omoda 5 die we vandaag al kunnen kopen in België, heeft eigenlijk twee gezichten. De benzineversie heeft een grote grille in koetswerkkleur om de verbrandingsmotor van frisse lucht te voorzien. De elektrische Omoda E5 daarentegen, krijgt een gladde neus om zijn stroomlijn te verbeteren. Deze Omoda 5 SHS-H neigt meer naar het design van de benzineversie, maar heeft toch enkele nieuwe trekjes gekregen, die misschien niet meteen in het oog springen.

Nieuwe neus voor de hybride

De lichtsignatuur is bijvoorbeeld nieuw. De koplampen zijn nog steeds gesplitst, met bovenaan de dagrijverlichting en daaronder een blok met de rest van de verlichting. Maar het bovenste deel heeft nu een hoekige vorm, in plaats van de ‘T’ bij het ‘oude’ model. Ook de bumper zelf is nieuw en zorgt nu voor een meer doorgedreven X-vorm voor de neus. Tenslotte is de merknaam nu op dezelfde hoogte te vinden als de dagrijverlichting, in plaats van op de motorkap. Het zijn details, maar er zijn merken die minder doen voor hun facelifts… Achteraan verandert er minder, maar dat was voordien ook al de mooiere kant van de Omoda 5.

Luxe gevoel voor het segment

Het interieur van de Omoda 5 hybride blijft echter identiek aan dat van de benzineversie. Dat betekent een verzorgd dashboard met twee grote displays van 12,3 inch per stuk, een middenconsole met enkele fysieke knoppen en meerdere opbergvakken, en over het algemeen een vrij “luxueus” gevoel voor zijn klasse. Waarmee we bedoelen dat de materialen mooi ogen en ook vrij zacht zijn. Sommige elementen lijken misschien iets te veel op Mercedes-stukken (transmissiehendel aan het stuur, deurpanelen), maar ook daarmee biedt de Omoda 5 SHS-H het gevoel van in een klasse hoger te rijden. Of het interieur er ook mooi zal blijven uitzien doorheen de jaren, valt nog te bezien.

Nieuwe OMODA 5 EV onthuld tijdens het OMODA Dream Day 2025 evenement. Zwarte Chery Omoda 5 SUV, geparkeerd op parkeerplaats, met hybride ontwerp weergegeven. Interieur van Omoda-auto met geavanceerd touchscreen en elegante afwerking.
Advertentie

Gebruiksgemak - Omoda 5

Ruim genoeg

Als we naar de officiële cijfers kijken, zou de Omoda 5 SHS-H toch 7 cm zijn gegroeid, ondanks de minieme aanpassingen. Dat lijkt ons vreemd, dus houden we het op de oude afmetingen: 4.373 mm lang, 1.824 mm breed en 1.588 mm hoog, op een wielbasis van 2.610 mm. Dat zorgt voor voldoende ruimte aan boord. Ook op de achterbank kunnen volwassenen zonder probleem plaatsnemen, enkel de aflopende daklijn beperkt de hoofdruimte een beetje. In de koffer past er 442 liter, of 1.149 liter met de achterzetels plat (in twee delen, 60/40). Ook dat is niet slecht voor het segment. 

Compleet infotainment, maar ergonomie kon beter

De ergonomie van het infotainmentsysteem hebben we niet uitgebreid kunnen testen, maar dat zou grotendeels gelijk moeten zijn aan de huidige modellen. Wat betekent dat het bestuurdersdisplay helder afleesbaar is, maar dat er weinig mogelijkheden zijn om het in te stellen naar wens. Het centrale display reageert soms wat traag, maar de menu’s zijn wel duidelijker dan in heel wat andere Chinese modellen. Het voelt meer aan als een systeem van een klassieke autofabrikant, in plaats van een zoveelste Tesla-kopie. Android Auto en Apple CarPlay zijn (draadloos) aanwezig, en je krijgt een inductielader voor je smartphone. 

Zelfs snufjes als een 360°-camera ontbreken niet. Handig zijn ook de knoppen op de middenconsole voor enkele essentiële functies, zoals de rijmodus, maar de airco moet je helaas wel via het centrale display instellen. En dat is niet altijd even gemakkelijk, vooral omdat de kleine toetsen moeilijk te raken zijn als je in beweging bent.

Luxe interieur van de Polestar 5 met lederen zetels en digitaal dashboard. Modern elektrisch auto-interieur met digitaal dashboard en panoramisch schuifdak. Ruime kofferbak van de Subaru Solterra elektrische SUV, open voor laadruimte zichtbaar.
Advertentie

Rijervaring - Omoda 5

SHS-H en SHS-P

Hier zit natuurlijk de grote nieuwigheid. Onder de motorkap van de Omoda 5 hybride zit namelijk het nieuwe SHS-H-systeem (Super Hybrid System Hybrid?) van Omoda-Jaecoo. Dat mag je niet verwarren met het SHS-P-systeem, want dat is de plug-inhybride aandrijflijn die we al kennen van de Jaecoo 7 en de Omoda 9. De Omoda 5 SHS-H maakt gebruik van een krachtige elektromotor van 150 kW (204 pk) in combinatie met een 1.5 T-GDi-benzinemotor van 105 kW (143 pk) en 215 Nm.

Krachtiger en zuiniger dan de benzine

De elektromotor neemt meestal de aandrijving voor zijn rekening, maar bij volgas werken beide motoren wel samen voor een piekvermogen van 165 kW (224 pk) en 310 Nm koppel. Een kleine LFP-batterij van 1,83 kWh vangt de stroom op van de benzinemotor/generator en van het regeneratief remmen. Exact dezelfde aandrijflijn zit binnenkort ook in de Omoda 4 Ultra en de Jaecoo 5, de meer ‘robuuste’ evenknie van deze Omoda 5. Beide modellen komen ook in 2026 naar België.

De prestaties zijn niet slecht: 0-100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 175 km/u. Maar het is natuurlijk vooral om de zuinigheid te doen. Met een WLTP-verbruik van 5,3 l/100 km en een benzinetank van 51 liter zou je in theorie ongeveer 1.000 km rijbereik moeten halen. Vooral in en rond de stad belooft Omoda een verbruik van minder dan 5 l/100 km. Op de snelweg stijgt het verbruik sneller, maar daar moet het akoestisch glas wel voor het nodige comfort zorgen.

Nadruk op comfort

Sowieso is de Omoda 5 SHS-H vrij comfortabel afgesteld. Tijdens deze korte eerste kennismaking konden we het acceleratie- en remvermogen al testen, met daarnaast op het parcours wat haakse bochten om de tractie en koetswerkcontrole te kunnen beoordelen. En hoewel de compacte SUV geen krimp gaf, ook na meerdere noodstops, merk je wel dat er veel beweging in de koets zit. Bij het remmen duikt de neus steil naar beneden, en als je gas geeft uit de bocht verliezen de voorwielen al snel tractie.

Hoeveel verbruikt de Omoda 5 SHS-H in de praktijk?

Het samenspel tussen elektrisch en benzine verloopt tijdens normaal rijden bijna onopgemerkt. Enkel bij plankgas duurt het een seconde of twee voor de Omoda 5 SHS-H besluit de benzinemotor te laten meewerken om zijn volle vermogen te leveren. Maar dan zijn de acceleraties wel erg vlot. Ons eigen verbruik hebben we niet kunnen meten (en zou sowieso niet representatief zijn), maar om zijn zuinigheid te bewijzen, heeft Omoda wel een roadtrip van 600 km gedaan met enkele internationale media. Het resultaat: een reëel verbruik van 5,2 l/100 km in gemengde omstandigheden, zelfs iets beter dan de officiële WLTP-cijfers.

Voor een definitief oordeel moeten we wat meer tijd achter het stuur hebben van de Omoda 5 SHS-H. Maar de hybride motor lijkt in ieder geval een meerwaarde te zijn ten opzichte van de benzineversie, die in de praktijk een stuk minder zuinig is…

Twee auto's tijdens een rijtest op een parkeerplaats met blauwe verkeerskegels. Chery Omoda 5 en eQ7 tentoongesteld op het 2025 Chery International evenement.
Advertentie

Budget - Omoda 5

Prijs Omoda 5 SHS-H in België

… Al hangt natuurlijk veel af van de prijs. Omoda heeft nog geen Belgische prijzen aangekondigd van de 5 SHS-H, die zullen dichter bij zijn lancering in 2026 volgen. De benzineversie begint bij 27.900 euro, de elektrische Omoda E5 kost minstens 38.490 euro (maar is dan wel volledig uitgerust). Als het merk erin slaagt om de basisprijs onder (of toch dichtbij) de 30.000 euro te houden voor deze hybride versie, lijkt ons dat een interessante aanbieding.

Ter indicatie: de ongeveer even grote Skoda Karoq met een zuinige 1.0 TSI-benzinemotor (maar wel met een handbak) kost vanaf 34.490 euro. Als Omoda de hybride 5 pas rond de 35.000 euro laat beginnen, lijkt het ons waarschijnlijk dat de meeste mensen toch voor een vertrouwd merk zullen kiezen…

Verdict - Omoda 5

De Omoda 5 SHS-H had eigenlijk de basisversie moeten zijn van de compacte SUV, in plaats van de huidige benzine die qua prestaties en verbruik tegenvalt in de praktijk. De nieuwe ‘zelfladende’ hybride aandrijving belooft vlotte prestaties in combinatie met een laag verbruik, en komt ook naar diverse andere compacte modellen van het duo Omoda-Jaecoo. Maar veel hangt af van zijn prijs. Als hij onder de 30.000 euro blijft, is het optie die je zeker moet overwegen. Gaat hij (ver) boven die grens, dan zijn er veiligere keuzes op de markt…

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Advertentie