Bert Troubleyn

22 JAN 2021

Onderzoek: CO2‑uitstoot van SUV’s vergelijkbaar met die van scheepvaart

En omdat ze steeds populairder worden, doen ze de voordelen van de stijgende verkoop van EV’s teniet.

Het Internationaal Energieagentschap heeft een studie op poten gezet naar de gevolgen van de Covid-crisis op het wereldwijde energieverbruik en de CO2-uitstoot. De onderzoekers ontdekten dat de CO2-uitstoot in 2020 gedaald is (met 7 procent) in alle sectoren van menselijke activiteit, behalve één: SUV’s. Omdat wereldwijd 42 procent van de nieuw verkochte auto’s een SUV was (3 procent meer dan in 2019), is hun impact op de uitstoot met 0,5 procent gestegen. “Het olieverbruik door SUV’s steeg in 2020 tot 5,5 miljoen vaten per dag”. Het onderzoek zegt dat de uitstoot van de SUV’s die al voor 2020 rondreden weliswaar is gedaald tijdens de wereldwijde lockdowns, maar dat dit effect volledig teniet is gedaan doordat er zo veel SUV’s zijn bijgekomen in 2020. Dat leidt tot een opmerkelijke vaststelling: “De uitstoot van alle SUV’s vandaag is vergelijkbaar met die van de volledige scheepvaartindustrie, met inbegrip van internationaal vaarverkeer”.

Gewone auto’s beter

Het contrast met gewone personenwagens (berlines, breaks en dergelijke meer) is groot: hun geschatte verbruik is in 2020 met meer dan 1,8 miljoen vaten per dag (meer dan 10 procent) gedaald dankzij de combinatie van lockdowns, de elektrische transitie en verbeteringen in hun verbruik. Maar, zo stelt het IEA, de reductie in de vraag naar olie als gevolg van het stijgende marktaandeel van EV’s (zo’n 40.000 vaten per dag) wordt volledig teniet gedaan door de stijging van het aantal SUV’s in dezelfde periode.

Regionale verschillen

De stijging in de verkoopcijfers van SUV’s is een wereldwijde trend en is zowel te zien in rijke economieën als in ontwikkelingslanden. Toch zijn er regionale verschillen. In Europa, waar klanten vooral voor cross-overs kiezen, ligt het verbruik van SUV’s gemiddeld 10 procent hoger dan dat van personenwagens. In de VS, waar vaak een middelgrote berline door een grotere SUV wordt vervangen, wordt het meerverbruik op liefst 30 procent becijferd. Tussen 2010 en 2020 is de CO2-uitstoot van talrijke industriële sectoren gedaald. Toch is de algemene wereldwijde CO2-uitstoot gestegen en de grootste bijdrage van die stijging komt van SUV’s, aldus het IEA. De komst van de elektrische auto is trouwens geen heiligmakende oplossing, want als klanten ook bij de keuze van hun EV de voorkeur geven aan SUV’s, dan moeten batterijen gemiddeld 20 procent groter zijn dan in personenwagens voor een vergelijkbaar rijbereik, wat zorgt voor een grotere vraag naar grondstoffen voor die batterijen. En dat leidt op zich dan ook weer tot een hogere CO2-uitstoot.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie