François Piette

27 FEB 2007

de gepaste motor

Verschenen in 2004, maakt de 1007 sensatie met zijn zijdelingse schuifdeuren. Ondanks de inspanningen van het merk met de leeuw, bereikten de verkoopcijfers de gehoopte doelstelllingen niet. Een tekort aan een essentiële zaak om dit model toe te staan werkelijk door te breken : een échte dieselmotor. Want de 1.4 HDi van 70 pk, enige beschikbare diesel, heeft te kleine longen om correct deze zware 1007 te stimuleren.

Gas op elk niveau Het is zonder verrassing de 1.6 HDi met 110 pk die onder de motorkap plaats neemt. Met al het goede dat wij er al over spraken, kon hij dit maar overbrengen naar het gedrag van de wagen. Boven op zijn behoorlijke kracht, ontwikkelt hij een koppel van 240 Nm aan 1.750 rpm, die zelfs tot 260 Nm kan klimmen dankzij de overboost. Uitsluitend verbonden aan een manuele 5-doos, wat maar vrekkig doet tegenover de actuele algemene beschikbaarheid van een 6 doos, wordt de 1007 verheerlijkt dankzij deze motor. Op zijn gemak op alle type terreinen, laat hij eindelijk veilige inhalingen toe. Men kende er de zuinigheid van, maar hier, aangezien de massa en het aerodynamisme, waren alle vrezen toegelaten. Maar niets te bespeuren, deze motor maakt een eer aan zijn naam en slikt amper 6,5 liters diesel bij de 100 km. Een héél redelijk rantsoen… Op de weg… Met zulke eigenschappen, verwacht men ook niet dat deze wagen een wegligging bezit van een Lotus Elise. Zonder het talent en de bekwaamheid te vergeten van de ingenieurs van het Franse merk… En zonder het niveau te behalen van de Britse flat, neemt de 1007 zijn bochten vastberaden, geholpen door een precies voorstel en beperkte slingerbewegingen. Deze meer krachtige versie is zelfs het mikpunt van bijzondere zorgen : de diameter van de remmen werd vergroot, de veringen en het elektrisch servostuur werden aangepast aan de motor. De banden (195/50) zijn kenmerkend aan deze versie en werden op 16 duimse velgen geplaatst. Leefbaarheid Een 1007, is vooral praktisch in de bebouwde kom. Hij kan vier personen vervoeren, maar de twee armzalige achteraan worden in een beperkte ruimte geplaatst. Kortom, hij is stevig, maar niet echt hard, maar toch meer dan wat wij van het merk gewoon zijn. De achterzetels zijn verschuifbaar en inklapbaar. Qua uitrusting, heeft deze motorisering recht op enkele kenmerken zoals de radio CD MP3 met Bluetooth, of nog een pneumatometer. Redelijke verwachtingen Volgens Peugeot, zou deze motorisering op onze markt 30 % van de verkopen van dit model moeten voorstellen ; de 1.4 HDi versie zou daarentegen de helft van de bestellingen moeten afnemen. Men moet zeggen dat de Belgen niet echt verzot zijn op dit model, enkel 3500 exemplaren werden verkocht sinds de maand mei 2005. Voor 2007, zou het merk met de leeuw hopen op de verkoop van een 2.000-tal exemplaren. Ongetwijfeld zal de invoering van deze motor hierbij moeten helpen. De prijstoeslag (1.500 €) tegenover de 1.4 HDi versie blijft zelfs redelijk, indien men rekening houdt met het bijkomende genoegen die deze motor ontplooit. Men mag rekenen op een basisprijs van 18.540 € voor de Trendy versie… Wat toch nogal hoog blijft ! Besluit Men moet de 1.6 HDi niet meer voorstellen, zijn zachtheidskwaliteiten, zijn zuinigheid, en zijn kracht ook niet en hij verandert dus compleet deze 1007. Zonder enige twijfel is dit dé motor bestemd voor dit model die, zo goed voorzien, definitief volwassen wordt.
Advertentie
Advertentie
Advertentie