François Piette

25 NOV 2008

Peugeot : De leeuw is 150 geworden !

 

Op 20 november 1858 legde Emile Peugeot zijn logo neer bij de griffier. 150 jaar later is de leeuw nog altijd het symbool van het merk.

Begonnen met werktuigen

In het midden van de 19de eeuw bestonden gemotoriseerde voertuigen nog niet. De gebroeders Peugeot hadden een bedrijf, in de Franch-Comté streek, dat allerhande werktuigen bouwde, maar wouden zich van de concurrentie onderscheiden. Ze gebruikten een leeuw als logo, dat kwam trouwens goed overeen met de zagen en snijdende voorwerpen van Peugeot, net zoals de sterke klauwen en scherpe tanden van de leeuw.

Een evoluerende leeuw

In het begin werd de leeuw aangebracht op de werktuigen van de gebroeders. Hij zag er majestueus uit en stond op een pijl. Met de jaren verdween de pijl en veranderde de leeuw van gedaante. Peugeot was in die tijd vooral bekend voor zijn werktuigen, zagen, koffiemolens, fietsen en motorfietsen alvorens in de auto-industrie terecht te komen in 1891. Nu is Peugeot de derde grootste autobouwer.

De leeuw op de auto

De eerste Peugeot dateert van 1891, maar de leeuw kwam pas vanaf 1906 op hun auto’s terecht. Met de jaren evolueerde het lettertype en de leeuw mee met hun tijd. Tussen de twee wereldoorlogen stond de leeuw op de radiatorstop, later pronkte hij op de motorkap van de 403 tot de eenvoudige voorstelling op de meest recente modellen.

Op de 604 werd hij als een embleem gebruikt. Daarna, en op de 205, kreeg hij een zwarte achtergrond die later evolueerde tot een blauwe achtergrond en een gele omtrek rond de leeuw.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie