of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Porsche 911 GT3 RS blanche sur une route au coucher de soleil.","nl":"Witte Porsche 911 GT3 RS op een weg bij zonsondergang."}
{"fr":"Porsche 911 blanche conduit sur une route de montagne au coucher du soleil.","nl":"Witte Porsche 911 rijdt op een bergweg bij zonsondergang."}
1/13

Porsche 911 Carrera T: voor de puristen

Het is aan de Carrera T om zijn facelift te krijgen en zo mee te zijn met generatie 992.2 van de Porsche 911. Het model is er nu ook als cabrio, maar enkel met een handbak!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

30 Oktober 2024

Advertentie

Na de Carrera, GTS en GT3 is het aan de 911 voor de puristen, de T, om de upgrade te krijgen naar generatie 992.2. Een letter die staat voor 'Touring', zoals bij de GT3. Daarmee deelt hij trouwens ook enkele eigenschappen, meer bepaald op het niveau van zijn transmissie...

Als je de nieuwe Porsche 911 Carrera T wil samenvatten in twee puntjes, dan moet je weten dat hij nu zowel als coupé en als cabriolet beschikbaar is, en vooral dat hij exclusief wordt uitgerust met een manuele zesversnellingsbak! Een bak die ook een verkorte slag en een unieke pookknop van walnotenhout heeft gekregen. Een eigenschap waar Porsche bijzonder trots op is. Het schema van de versnellingsbak van de 911 T staat dan ook op elk van zijn achterruiten, op het dashboard aan de passagierszijde en zelfs als optionele dorpelverlichting! Het model krijgt ook enkele specifieke kleuraccenten hier en daar, maar vooral een aantal exclusieve technische eigenschappen.

Blauwe Porsche 911 Cabriolet met open deur, zichtbare lederen interieur, op donkere achtergrond. Porsche-logo geprojecteerd op de grond naast een blauwe autoportier. Moderne auto-interieur met blauw leren dashboard en luchtrooster.
Advertentie

Specifieke afstelling

De 911 T wordt bijvoorbeeld standaard uitgerust met meesturende achterwielen met een specifieke afstelling om hem wendbaarder en plezieriger te maken. In dezelfde optiek krijgt zijn besturing een directere overbrengingsverhouding, terwijl het adaptieve PASM-sportonderstel (dat standaard wordt meegeleverd) een speciale behandeling heeft gekregen en nog eens 10 mm is verlaagd. Deze nieuwe T-versie van de iconische Duitse sportwagen krijgt ook standaard een sportuitlaat en een 'auto-blip'-functie, die bij het terugschakelen automatisch een dot tussengas geeft. De remmen bestaan dan weer uit vier schijven van 350 mm met vaste klauwen met zes zuigers aan de voorkant.

Witte Porsche 911 GT met race lijnen, tegen een achtergrond van bergen. Witte Porsche 911 Carrera T op een weg met bergen op de achtergrond. Detail van de Porsche 911 Carrera T met blauwe velg tegen bergachtergrond.
Advertentie

Tot 42 kg lichter

Om de rijervaring naar een nog hoger niveau te tillen, heeft Porsche de nieuwe 911 T lichter gemaakt dankzij dunner glas en minder geluidsisolatie. In zijn lichtste configuratie, met kuipzetels uit één stuk, weegt de 911 Carrera T daarmee nog maar 1.478 kilo. Dat is toch 42 kilo minder dan de basisversie van de 911 Carrera, en daarmee is de 911 T de lichtste 992.2 op de GT3's na. Maar deze beperkte massa maakt hem niet per se sneller, integendeel...

Witte Porsche 911 rijdt over bergweg in daglicht. Porsche-logo op de achterruit van een witte auto. Interieur van een auto met houten versnellingspook, moderne bedieningselementen en elegant design.
Advertentie

Boxer-6 van 290 kW (394 pk) en 450 Nm zonder hybridisering

De 911 T geniet van dezelfde 3 liter-zescilinder boxermotor met twee turbo's als de klassieke Carrera. In tegenstelling tot de GTS, heb je daarmee geen enkele vorm van hybridisering aan boord. De motor ontwikkelt ook hier 290 kW (394 pk) en 450 Nm koppel. Maar door die manuele versnellingsbak zijn de prestaties op papier een stukje minder indrukwekkend: de coupé sprint in 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 295 km/u, terwijl de cabriolet respectievelijk 4,7 seconden en 293 km/u haalt. Maar het gaat bij de 911 T natuurlijk niet om de prestaties, maar om de sensaties achter het stuur! Sensaties die helaas niet goedkoop zijn... De prijzen voor deze nieuwe Porsche 911 Carrera T 992.2 beginnen in België bij 149.430 euro voor de coupé en 164.220 euro voor de cabrio.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een Porsche 911 of vergelijkbare auto

249 950 €

Prijs Prijs

2022

13 112 km

Benzine

650 pk

Automaat

272 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

99 990 €

Prijs Prijs

2018

59 898 km

Benzine

370 pk

Automaat

190 g/km

date

Dumarey

Torhout

date

Car-Pass

Land Rover Approved

84 991 €

2012

74 427 km

Benzine

400 pk

Automaat

210 g/km

date

B&O Diest NV

DIEST

date

-

106 700 €

Prijs Prijs

2019

86 524 km

Benzine

450 pk

Automaat

205 g/km

date

JLR Szrek

Zele

date

-

47 990 €

Prijs Prijs

2005

129 000 km

Benzine

325 pk

Manueel

272 g/km

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-

27 900 €

2001

275 000 km

Benzine

300 pk

Manueel

Tweedehands

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

31 000 €

2001

158 000 km

Benzine

300 pk

Manueel

295 g/km

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

59 990 €

Prijs Prijs

1974

109 000 km

Benzine

150 pk

Manueel

Tweedehands

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-