François Piette

26 OKT 2006

mechanisch paradijs

Contactsleutel aan de linkerkant, ik steek de sleutel erin, start en...niets dan geluk! De flat six van Porsche, onzichtbaar, maar hij laat zich duidelijk horen. Een melodie van hoge en lage tonen in een alom metalen register. Met, uiteraard, een stevige duw in de onderrug! Haren in de wind, handen op een uiterst informatief en precies stuur, en een brullende motor in de rug, is puur geluk niet veraf...

Melodieus De 3.2 liter van 280 pk werd gedumpt en maakt plaats voor de 3.4 liter van 295 pk van de Cayman S. Met 295 pk met en een koppel van 340 Nm heeft voor de Boxster na deze wijziging niets dan voordelen. Wie van mooie mechaniek houdt, en dat aan zijn buren wil laten zien, …die zal ontgoocheld zijn. De motor is zo goed als onzichtbaar en er is enkel een luikje om het oliepeil na te gaan en koeling bij te vullen. Onzichtbaar wil niet zeggen dat het een stille motor is, het geluid van deze Boxster is gewoon ongelooflijk, zo erg zelf dat bij het optrekken, en met dak open of niet, naar de passagier zal moeten geroepen worden om elkaar te verstaan. Toch is dat niet echt een probleem, deze soepele motor laat zonder probleem een dagelijks gebruik in het stadsverkeer toe, en schrikt niet af van lage regimes. Het feest begint echt om en bij de 4.500 toeren. Dan veranderd het motorgeluid in een echte racewagen, daarboven wordt het alleen maar beter en ben je op weg naar de zevende autohemel! Onze testwagen was uitgerust met de in optie verkrijgbare Tiptronic automaat. Deze is heel reactief en de koppeling met de motor is perfect. Zelf zonder een zesde versnelling… . In zijn sportafstelling reageert hij nogal brutaal op het gebruik van de rechtervoet, en blijft hij hoog in de toeren. Het gebruik van de Tiptronic, met bediening aan het stuur, brengt niet veel met zich mee, tenzij dezelfde versnelling te behouden in een bocht en de mechaniek nog beter te horen tekeer gaan. Opmerkelijk evenwicht, maar opgelet op nat wegdek! Op droog wegdek heeft deze Porsche een opmerkelijk evenwicht dankzij een ideale gewichtsverdeling. Hij kleeft aan de weg, ook al is het niet zo moeilijk om de achterkant weg te doen schuiven door in een bocht hevig het gaspedaal in te drukken. Op nat wegdek is voorzichtigheid geboden, en ga je met de gaspedaal beter met mondjesmaat om. Het sturen gaat gewoon perfect en zorgt voor een uitzonderlijk gevoel. De voorwielen voel je echt aan en alles verloopt met veel precisie. Het is bijna genoeg om naar een bocht te kijken, en je zit er al in! De sportafstelling zet dat allemaal extra in de verf met een stevigere ophanging. De remmen…die zijn van Porsche! Met andere woorden, vrij van alle kritiek! Zowel op gebied van kracht, uithouding als progressiviteit, ze doen wat van hen gevraagd wordt. Voorbeeldige afwerking De Boxster vangt de weg goed op en is comfortabel, in sportafstelling gaat het er wat strenger aan toe. De minste oneffenheid wordt gevoeld, maar wat aan comfort verloren wordt zorgt voor extra dynamisme. De zetels zorgen voor een uitstekende steun en zijn met een prachtig, maar duur, leder overtrokken. De afwerking is uitstekend en we bevinden ons in de echte Porsche sfeer. Dat geld ook voor de prijzen van de opties trouwens. De kofferruimtes (één vooraan en één achter de motor) hebben niet héél veel te bieden, maar de som van beiden is opmerkelijk voor dit type van wagen. Niet voor niks En hier begint het pijn te doen. We beginnen met de basisprijs van 56.625 €, dat is 8.000 € meer dan de ook al niet goedkope Mercedes SLK 350. Die heeft wel 23 pk minder, maar beschikt over een hard dak, en blijkt daardoor meteen een klap goedkoper. BMW heeft de Z4 M voor 59.300 €…met, standaard, een prachtige 6 cilinder in lijn van 343 pk ! De feestelijkheden gaan verder met de prijzen van de opties. Om gebruik te kunnen maken van de automatische klimaatregeling en de cruise control, moet 900 € neergeteld worden. Inderdaad, een standaard Boxster wordt met een mechanische klimaatregeling geleverd. De Tiptronic automaat kan voor 2.783 € ingeruild worden, lederen zetels kosten 2.964 €! Metaalkleur kost 859 €, xenon koplampen kunnen voor 1.113 €, het Porsche logo in de hoofdsteunen kost … 220 €! Wat de nuttige opties betreft, zijn we op de hardtop gestoten, die kost 2.360 €. U begrijpt dat de prijs van uw Boxster héél snel met enkele duizenden euro’s kan oplopen. Wat het verbruik betreft hebben wij een gemiddeld verbruik opgelopen van 17 liter, het is mogelijk om minder te verbruiken, zolang de rechtervoet in bedwang gehouden wordt en dat de eigenaar niet in een file gevoelige stad woont. Op de snelweg, en aan een wettelijke en constante snelheid, neemt deze Boxster genoegen met ongeveer 9 liter. En om af te sluiten … Het rijplezier is uiteraard de meest voor de hand liggende kwaliteit van deze auto, een auto die tot niets anders dient dan voor een grote glimlach te zorgen op het gelaat van de bestuurder. En dat plezier is alom tegenwoordig, en aan alle snelheden. Hij heeft het aura niet van een 911, maar op het gebied van prestaties zijn we er niet zo ver van af, zeker niet wat het rijplezier betreft. En aan een toegankelijkere prijs! Blijft dat deze Porsche nog altijd wordt aanschouwd als een “kleine” Porsche, maar zelf voor die kleine heb je een goedgevulde portefeuille nodig…
Advertentie
Advertentie
Advertentie