Past Slate met zijn eerste model dezelfde strategie toe als Dacia in Europa? Daar lijkt het wel een beetje op: neem een immens populair segment en bouw een model dat zo goedkoop en eenvoudig mogelijk is, maar tegelijk ook praktisch, ingenieus en met betrouwbare technologie.
Wij zien alvast een paar gelijkenissen, zoals stalen wielen, raamslingers in plaats van elektrische ramen en een houder voor je smartphone, in plaats van een groot touchscreen. Het model waar Slate deze truc (no pun intended) mee uithaalt - hoe kan het ook anders in de USA - is de mega-populaire pick-up.
Compact formaat met praktische laadruimte
Opmerkelijk is wel dat de Slate Truck stevig afwijkt van de meeste pick-ups in de Verenigde Staten. De Slate Truck is klein: 4,43 meter lang, 1,79 breed (of moeten we zeggen smal) en 1,76 meter hoog. Hij biedt standaard plaats aan twee volwassenen. Zijn wielbasis is wel relatief groot: 2,76 meter. Zijn afmetingen zorgen er ook voor dat hij voor een batterij-elektrische auto aan de lichte kant is met een gewicht van slechts 1.633 kg.
Hoewel hij maar liefst 64 cm korter is dan die andere “compacte” Amerikaanse pick-up, de Ford Maverick, is zijn laadbed groter in alle richtingen. Hij kan wel minder gewicht dragen en niet zo zware last trekken als de Maverick.



Elektrische aandrijflijn met twee batterijopties
Geen Amerikaanse V8-toestanden in deze Slate Truck, dit is een pure EV. Hij wordt uitgerust met een batterij van 52,7 kWh en één motor op de achteras van 150 kW (204 pk). Daarmee krijgt hij een maximale actieradius van 241 km op papier. Dat lijkt erg bescheiden, maar dit is wel gemeten met de EPA-testmethode, die vaak veel dichter bij de reële waarde zit dan de WLTP-inschattingen. Slate voorziet ook een versie met een grotere batterij van 84,3 kWh, die een bereik van 386 km belooft. Snelladen kan aan 120 kW.
Uniek modulair concept voor persoonlijke aanpassing
Het meest unieke aspect van de Slate Truck is dat hij verkocht wordt als een “blank Slate”, wat letterlijk vertaald “schone lei” betekent. De klanten kunnen hem dus vormgeven zoals ze dat zelf willen. Daarvoor kunnen ze gebruik maken van meer dan 100 accessoires, die apart of in bundels aangekocht en geïnstalleerd kunnen worden. Dat kunnen de klanten trouwens zelf, want Slate heeft alles zo eenvoudig mogelijk gemaakt, zodat je zelf veilig aan de slag kan. Wie zichzelf niet vertrouwt met een schroevendraaier in de hand, of slechte ervaringen heeft met IKEA-pakketten, kan beroep doen op een verdeler van het merk.
Die aanpassingen gaan trouwens ver, heel ver zelfs! Met een kit van rond de 5.000 dollar vorm je de Truck om van een pick-up naar een vijfzits SUV met Defender looks of een Jeep Wrangler look-a-like zonder deuren. De mogelijkheden zijn eindeloos en gaan van kleine aanpassingen zoals de lichtsignatuur van de achterlichten of ingebouwde speakers tot ingrijpende veranderingen zoals een kleurwrap, een extra zitrij of een rolbeugel.




Nu reserveren, eerste leveringen voorzien in Q4 2026
Geïnteresseerde Amerikanen kunnen hun Truck nu al reserveren. Het bedrijf, dat geld van Amazon-baas Jeff Bezos kan gebruiken om te groeien, mikt op het laatste kwartaal van 2026 voor de eerste leveringen. Diep zullen deze klanten alleszins niet in de buidel moeten tasten, want met een richtprijs van 27.000 dollar en een federale subsidie van 7.500 dollar (zolang Trump die niet intrekt tenminste) kost de Slate Truck minder dan 20.000 dollar!