Subaru Europe heeft de komst van drie nieuwe elektrische modellen bevestigd. De eerste is geen verrassing: het gaat om de gefacelifte versie van de elektrische SUV Solterra, die hier al langer verkrijgbaar is. Maar nu is ook officieel bevestigd dat de Uncharted en de E-Outback naar Europa komen. Alle drie zijn trouwens elektrische dubbelgangers van bestaande Toyota-modellen.
Subaru wil zijn elektrische aanbod in Europa serieus versnellen. Die nieuwe stroomversnelling start in het eerste kwartaal van 2026, met de lancering van drie nieuwe elektrische modellen.
Solterra 2026
Eén van de gedeeltelijk nieuwe modellen is de gefacelifte versie van de Solterra. Deze vernieuwde versie onderscheidt zich duidelijk van het model dat sinds 2021 op de markt is, vooral door een hertekende voorzijde. Daardoor krijgt hij een duidelijker eigen gezicht, los van zijn Toyota-tegenhanger, de bZ4X, die ook net een facelift heeft ondergaan. Naast het opgefriste design beschikt deze nieuwe Solterra ook over meer vermogen (252 kW / 343 pk) en een verhoogde trekcapaciteit tot 1.500 kg. Dankzij de grotere batterij van 73,1 kWh haalt hij bovendien een theoretisch rijbereik van meer dan 500 km.

Uncharted 2026
De grootste nieuwigheid voor Subaru in de eerste helft van 2026 is de elektrische SUV Uncharted. Ook hier gaat het om een model dat onderhuids veel gemeen heeft met een Toyota, meer bepaald de nieuwe elektrische SUV-coupé CH-R +. Toch hebben de Subaru-designers hem een eigen gezicht gegeven, met een unieke grille, koplampen en bumpers. De Uncharterd is zo’n twintig centimeter korter dan de Solterra, en mikt duidelijk op een sportiever imago binnen het SUV-coupésegment.



Vierkant stuurwiel
Net als bij de CH-R + valt het interieur van de Uncharted op door een "vierkant" stuurwiel en een groot centraal aanraakscherm van 14 duim. Voorin is er bovendien een dubbele draadloze oplader voorzien, zodat beide inzittenden tegelijk hun toestel kunnen opladen zonder ruzie te maken.
57,7 kWh of 77 kWh
Subaru biedt de Uncharted in Europa niet in slechts één versie aan. Klanten kunnen kiezen voor een instapversie met één elektromotor en een batterij van 57,7 kWh, goed voor een rijbereik van 445 km. Daarnaast zijn er versies met de grotere batterij van 77 kWh. Die zijn er in een uitvoering met één motor voor maximaal 585 km rijbereik, of als vierwielaangedreven variant met twee motoren. Die laatste is duidelijk gericht op Subaru’s traditionele klanten, die waarde hechten aan AWD en een trekvermogen tot 1.500 kg. Met een systeemvermogen van 252 kW/343 pk — identiek aan de Solterra — sprint hij van 0 naar 100 km/u in 5 seconden en biedt hij nog altijd een rijbereik van 470 km.

E-Outback 2026
In bepaalde Europese landen gaan de bestellingen voor de Subaru E-Outback al open in het laatste kwartaal van 2025. Maar voor de meeste markten geldt dat deze derde elektrische Subaru pas in de eerste helft van 2026 officieel gelanceerd wordt. Deze nieuwkomer, de Europese neef van de Amerikaanse Trailseeker, herneemt de iconische naam “Outback” uit het Subaru-gamma. Net als zijn naamgenoot is dit een grote cross-overbreak, ontworpen voor avontuur, met onder meer een royale bodemvrijheid van 21 cm. Ook deze E-Outback is een kloon van een Toyota-model, namelijk de bZ4X Touring.

600 l kofferruimte
De E-Outback is een vijftiental centimeter langer dan de Solterra. Daardoor biedt hij een royale kofferruimte van ongeveer 600 liter, helemaal in lijn met zijn status als ruime break. Toch blijft het een vijfzitter.
Hoewel Toyota van zijn versie ook een instapmodel met enkel voorwielaandrijving aanbiedt, bevestigt Subaru voorlopig enkel de topversie van de E-Outback voor Europa. Die beschikt over vierwielaandrijving via twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 280 kW (381 pk). Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in slechts 4,4 seconden en trekt hij eveneens tot 1.500 kg. De batterij van 74,7 kWh maakt een theoretisch rijbereik van meer dan 450 km mogelijk.