Steeds meer SUV’s worden standaard uitgerust met terreinbanden, en dat geldt niet alleen voor échte hardcore 4x4’s, maar ook voor meer "klassieke" en minder robuuste modellen. Merken bieden ze aan via beperkte edities zoals de ter ziele gegane Q8 e-tron Dakar, via speciale uitvoeringen zoals de Lexus NX Overtrail, of recent nog met de compacte Volvo EX30 Cross Country. Zelfs sommige sportwagens wagen zich eraan, zoals de Lamborghini Huracan Sterrato en Porsche 911 Dakar! Maar waarom kiezen sommige merken ervoor om dit soort banden standaard te monteren?






Wat zijn de nadelen en beperkingen van terreinbanden?
In het algemeen hebben terreinbanden verschillende nadelen wanneer ze op de gewone weg worden gebruikt. Ze verhogen het rolgeluid en het verbruik, maar vooral: ze verminderen de prestaties en de grip, of toch op asfalt. Ze zijn bovendien opvallend duurder dan een "klassieke" band. Dat verminderde rijgedrag op asfalt merk je meteen wanneer je achter het stuur kruipt van een wagen die ermee is uitgerust. Het gevolg: je past best een defensieve en soepelere rijstijl aan, rijdt trager en anticipeert beter bij het remmen. Dit soort rijstijl helpt niet alleen het rijgeluid te beperken, maar ook het verbruik te temperen. Kortom: een aangepast rijgedrag met terreinbanden op de weg verzacht een deel van hun nadelen, maar heft ze zeker niet op.





Een nieuwe wereld van mogelijkheden als grootste troef!
Hoe je het ook draait of keert: een terreinband heeft een langere remafstand, is minder performant in bochten en verbruikt meer. Zo bedraagt de WLTP-actieradius van de Audi Q8 e-tron edition Dakar nog 487 km, tegenover 582 km voor de e-tron 55 waarop hij gebaseerd is. Daartegenover staat echter een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden en vrijheid! En het is net dat avontuurlijke gevoel dat merken en constructeurs willen benutten. Want hoewel terreinbanden minder efficiënt zijn op asfalt, zijn ze dat des te meer naast de weg! Een "eenvoudige" SUV met vierwielaandrijving kan veel capabeler worden dan een echte terreinwagen, enkel en alleen dankzij een aangepaste bandenset. En het mooie is: zo’n model behoudt zijn troeven, zoals comfort. Troeven die een echte terreinwagen of pick-up meestal moet missen door zijn stuggere, verstevigde chassis…






Voor wie zijn terreinbanden bedoeld?
Moeten dan alle SUV’s op de markt uitgerust worden met terreinbanden? Zeker niet. Deze banden zijn erg specifiek en hebben onmiskenbare nadelen die hun gedrag op de weg negatief beïnvloeden. Je moet ze dus bewust kiezen, met kennis van zaken en omdat je ze nodig hebt of echt wil. Maar als dat het geval is, zijn terreinbanden een ongeëvenaard hulpmiddel om offroad te gaan, zelfs met voertuigen die op het eerste gezicht geen geboren avonturiers lijken.