Felix Bouland

19 AUG 2020

Test: BMW 545e, dynamische hybride

De BMW 5-Reeks ondergaat een lichte opfrisbeurt en krijgt daarbij nieuwe technologie aangemeten en vooral mildhybride techniek. Daarnaast komt er een nieuwe plug-inhybride variant bij die stroom combineert met de romigheid van een zescilinder.

Advertentie
Advertentie

20200819130922bmw545e.jpg

Zoals gewoonlijk laat BMW zijn gamma met de tijd evolueren. Zo geniet de 5-Reeks na een carrière van 4 jaar een facelift. Op de operatietafel krijgt hij wat retouches aan zijn gezicht, maar de chirurgen uit München maken van de gelegenheid gebruik om ook aan zijn vitale organen te werken.

20200819131044bmw545e.jpg

Subtiel

Uiterlijk verwar je de vernieuwde 5-Reeks zo met zijn voorganger. We helpen even de verschillen vinden: vooraan wordt het typische radiatorrooster van het merk iets groter en krijgt het een enkele chroomrand. De lichtblokken worden fijner en zijn voortaan te verkrijgen met led-matrixtechnologie, steeds in combinatie met lasergrootlichten. De voor- en achterbumper evolueren, maar de verschillen zijn subtiel. Meer opvallend is dat de achterlichten een signatuur in één trek en in drie dimensies krijgen. Nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns vervolledigen deze verder heel subtiele facelift.

20200819130923bmw545e.jpg

Hetzelfde liedje

Ga ook in het interieur niet op zoek naar forse evoluties. Met uitzondering van een nieuw sturingssysteem voor het infotainment en een als optie tot 12,3 duim vergroot infotainmentscherm is het hier business as usual. Hoewel dit gewoon een facelift is, was het leuk geweest als de 5-Reeks dezelfde bedieningselementen zou hebben gekregen als andere, meer recente modellen, want bijvoorbeeld de grote versnellingspook voelt vandaag verouderd aan. De binnenruimte blijft correct voor een berline uit dit segment terwijl de afwerking nog steeds perfect is. Niets op aan te merken.

20200819131042bmw545e.jpg

Club van vijf

Onderhuids verandert echter wel een en ander. Alle vier- en zescilindermotoren zijn voortaan uitgerust met een milde hybridisering. Ze krijgen dus allemaal een alternator-starter van 48V aangemeten die indien nodig een duwtje in de rug van 11 pk kan geven. En daar houdt de elektrificatie van de 5-Reeks niet op, want dankzij de toevoeging van twee nieuwe varianten kan je voortaan kiezen uit vijf verschillende plug-inhybride 5-Reeksen. De nieuwe 530e wordt ongetwijfeld de favoriet van de fleet, maar wij kijken hier naar de nieuwe 545e xDrive, de krachtigste hybride 5-Reeks.

20200819130924bmw545e.jpg

Familieband

Naast de toevoeging van een nieuwe ‘schone’ motorversie aan het aanbod van de 5-Reeks legt deze 545e een verband met de 7-Reeks en zelfs de X5. Hij neemt namelijk quasi ongewijzigd de aandrijflijn over van de 745e en X5 45e.

20200819131359bmw545e.jpg

In vergelijking met de eerste hybride motorversie die in deze grote berline verkrijgbaar was, de 530e, evolueert het elektrische deel totaal niet. In de achttrapsautomaat van ZF zit dus nog steeds een elektromotor van 80 kW (109 pk) geïntegreerd. Ook de batterij van 12 kWh verandert niet, dus die zit nog steeds onder de achterbank en neemt 120 liter kofferruimte in. De voordelen van het elektrisch rijden blijven dezelfde, wat betekent dat je zo’n 55 kilometer puur op stroom kan rijden.

20200819130925bmw545e.jpg

Twee meer

Het belangrijke nieuws van deze aandrijflijn zit in de neus, aangezien BMW het elektrische deel eindelijk combineert met zijn beroemde zes-in-lijn. Resultaat: het totaalvermogen gaat naar 394 pk en 600 Nm aan koppel. Dat betekent niet dat dit een spirituele nazaat is van de M5. De grootste troef van deze versie is zijn romigheid. De grote plug-inhybride berline wordt met deze motor nog comfortabeler omdat de omschakeling tussen benzine en elektriciteit onmerkbaar verloopt. Bij een rustige rijstijl zou je zweren dat je met een elektrische auto onderweg bent. Geef plankgas en het beest schiet wakker, wat gepaard gaat met een prachtige zang en pittige prestaties. Dit is een dynamische, maar ook een zware auto.

20200819131348bmw545e.jpg

Gelukkig doen de adaptieve ophanging en de vierwielsturing – een première in een plug-inhybride model van BMW – hun best om dat gewicht te verbergen. Ook vierwielaandrijving is van de partij.

20200819131043bmw545e.jpg

Het scheelt maar een haartje

Ondanks de twee extra cilinders biedt de 545e xDrive nog steeds interessante verbruikswaarden, met dank aan de elektriciteit en, vooral, het opladen. Afhankelijk van de uitrusting ligt het normverbruik tussen de 2,1 en de 2,4 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 49 tot 54 g/km geeft. Op die manier voldoet de schoonste versie net aan de voorwaarden voor een gunstige fiscale aftrekbaarheid, maar het scheelt maar een haartje. En als we dan toch aan het rekenen zijn: deze krachtige plug-inhybride kost 73.500 euro. Dat betekent dat hij 100 pk meer biedt dan de 530e xDrive voor… 10.000 euro extra.

20200819131231bmw545e.jpg

Ons verdict

De toevoeging van de zes-in-lijn aan de plug-inhybride aandrijflijn van de 5-Reeks lijkt een schot in de roos. De prestaties gaan er met een sprong op vooruit terwijl het verbruik beheerst blijft dankzij de elektrische ondersteuning. Toch blijven de grootste troeven van deze aandrijflijn in de eerste plaats het comfort en de romigheid.

20200819131232bmw545e.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie