ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Jaguar F-Type Coupé 340: toverkracht

Occasions
1/9

Jaguar F-Type Coupé 340: toverkracht

De weg glijdt al een hele tijd onder mijn wielen en ik wil dat het nooit stopt. Dit koude asfalt is vanuit de bestuurderspositie een ware bron van plezier. De F-Type maakt het telkens weer poëtisch, spannend en lekker.

Écrit par François Piette

19 Mai 2024

Publicité

We zitten allemaal opgesloten in onze grijze dozen met klimaatregeling, hermetisch afgesloten van de buitenwereld in de ondraaglijke ochtendfiles. De lucht is somber en ik zit vast tussen een vertegenwoordiger met doodernstige blik en een gestresseerde lerares die vreest dat ze te laat zal komen. Kortom, niet zo prettig …

Zweven

In het interieur van de F-Type lijkt het nochtans alsof ik zweef op een wolk, te midden van een wereld vol stress. De lange motorkap weerspiegelt de dreigende lucht, de V6 laat zijn diepe stem horen en ik geniet van deze verleidelijke ‘minnares’. Een bovennatuurlijke schoonheid die mijn kameraden bewonderen en jaloers maken.

Zachtjes loskomen

Eindelijk wil het verkeer vlotten. Het gaat er woelig aan toe voor mij, auto’s steken elkaar van overal voorbij. In de F-Type herinnert de zoete stem van Louis Armstrong aan het feit dat we ons in een prachtige wereld bevinden. En hij heeft gelijk. De F-Type spint van vreugde wanneer hij rijdt, terwijl ik subtiele trillingen voel die erop wijzen dat dit beest vooral vooruit wil gaan … en honger heeft.

Genoeg geweest

Ik laat deze triestige bende achter en ga op zoek naar plezier in het platteland. Nu ja, niet zo plezierig want vanaf de afrit op de autosnelweg word ik verwelkomd door een tropische stortbui. Ondanks zijn 340 paarden en achterwielaandrijving is de F-Type niet onder de indruk. Het opmerkelijke evenwicht van zijn chassis overwint deze omstandigheden met speels gemak en de reacties zijn altijd gezond en gemakkelijk. Met een beetje talent en gewoonte is het zelfs mogelijk om ervan te genieten! Zelfs al word je dan ter hoogte van de onderrug wat meer door elkaar geschud.

Na regen …

Een heuvel verder klaart het landschap op. De weg is vrij en droog, wat mij aanmoedigt: ik druk op de sportknop, wat de trompet van de uitlaat inschakelt en vloer het gaspedaal. Met een hees gebrul miauwt de F-Type terwijl de wijzer van de toerenteller de rode zone opzoekt. In de manuele modus schakelt de automaat telkens met een plof in de uitlaat. 

Bij het remmen toont deze kat zijn tanden en grijpt zich vast in het asfalt. Ik balanceer de auto naar de koord van de bocht. Stabiel en veilig, springt hij evenwichtig terwijl een dot gas mij naar voor katapulteert met een lichte drift. Deze basisversie heeft geen differentieel, wat je voornamelijk voelt tijdens een grote oneffenheid of op een nat wegdek met een zware voet.

En tegenover de S?

Dit instapmodel kost 68.800 euro, toch bijna 12.000 euro minder dan de V6 S. Met de optionele sportuitlaat en het identieke koppel van 450 Nm voel je nauwelijks een verschil bij een soepele rijstijl. Zo kun je uitrusting al serieus verrijken met opties of jezelf trakteren op enkele welverdiende vakanties.

Op basis van mijn indrukken bij de internationale perspresentatie, lijkt de S-versie me scherper te rijden op bochtige wegen, doeltreffender bij het uitkomen van de bocht en met een motor die agressiever in de toeren klimt. Beter afgestemd op een speelse rijstijl dus. Aan jou om te kiezen, afhankelijk van jouw rijstijl en budget.   

Nog een laatste detail: we haalden een eervol gemiddelde verbruik van 10,8 l/100 km.             

Conclusie

De F-Type betovert en windt op, zelfs in vervelende situaties. In alle omstandigheden rijdt hij gemakkelijk en zelfs in deze basisversie toont de F-Type een kleurrijk temperament vanaf de eerste druk op het gaspedaal. Deze kat is zijn prestigieuze voorouders waardig, is bijzonder knap en heeft een kristallijne stem. Weet je wat? Ik heb meegespeeld met de lotto.

François
							Piette

François Piette

Photos: Manufacturer

Publicité

Acheter une Jaguar F-Pace ou une voiture similaire

Jaguar

F-Pace

65 950 €

2024

9 000 km

Hybride

400 ch

Automatique

39 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

Jaguar Approved

Jaguar

F-Pace

65 990 €

-

0 km

Essence

250 ch

Automatique

220 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Jaguar

F-Pace

26 950 €

2019

86 700 km

Essence

250 ch

Automatique

179 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

Jaguar Approved

Jaguar

F-Pace

29 950 €

2018

69 500 km

Essence

300 ch

Automatique

182 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Jaguar Approved

Jaguar

F-Pace

54 950 €

2022

42 000 km

Hybride

400 ch

Automatique

50 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Zuid

Aartselaar

date

-

Jaguar Approved

Jaguar

F-Pace

69 950 €

2024

9 750 km

Hybride

404 ch

Automatique

47 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Kempen

Herentals

date

-

Jaguar Approved

Jaguar

F-Pace

39 950 €

2021

55 450 km

Essence

250 ch

Automatique

220 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Kempen

Herentals

date

Car-Pass

Jaguar Approved

Jaguar

F-Pace

74 950 €

2022

74 500 km

Essence

551 ch

Automatique

275 g/km

date

Jaguar Land Rover Metropool Noord

Schoten

date

Car-Pass

Jaguar Approved