of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Mercedes E220d Break: de beste break van het moment?

Aanbod
1/11

Mercedes E220d Break: de beste break van het moment?

Mercedes weet hoe het breaks moet bouwen. De Duitsers produceren immers al 50 jaar lang luxebreaks. Past de meest recente in het rijtje van zijn voorouders?

Geschreven door François Piette

19 Mei 2024

Design

-

Gebruiksgemak

-

Rijervaring

-

Budget

-

Advertentie

In afwachting van de nieuwe Audi A6 Avant moet de Mercedes E-Klasse Break opboksen tegen andere recente concurrenten: de Volvo V90 en BMW 5-Reeks Touring. Maar Stuttgart pareert met zijn vertrouwde argumenten: toptechnologie en koffervolume. Met 640 liter met de achterbank rechtop doet de E-Klasse Break het op dat vlak aanzienlijk beter dan de concurrentie. Die stelt het gemiddeld met 80 liter minder.

Cargoschip

Het koffervolume werd dus niet opgeofferd voor stilistische redenen zoals bij sommige rivalen. Dat betekent dat deze Break kan worden omgevormd tot een echt cargoschip: klap de achterbank neer (eenvoudig met de knoppen in de koffer) en het volume breidt uit tot 1.820 liter.

Ruimte

De transformatie van berline naar break kwam ook de hoofdruimte van de passagiers achteraan ten goede. Op de achterbank kunnen dus perfect twee basketbalspelers plaatsnemen. En voor een optimaal comfort kunnen ze niet alleen de rugleuning verstellen maar de zetels ook verwarmen. Vooraan worden de passagiers nog meer verwend, met (optioneel) geventileerde zetels en massagefuncties. Een must!

Welkom aan boord

In het interieur weet de E-Klasse hoe hij indruk moet maken. We hadden het al over de ruimte en de uitrusting, maar we zouden nog iets over het hoofd zien: de afwerking. Die stelt op alle vlakken een voorbeeld voor de rest, en die kan je naar keuze een sportievere of klassiekere uitstraling geven. Maar hoe luxueus ook, de warmte van de Volvo straalt de interieurpresentatie niet uit. Maar dat is een kwestie van smaak.

Ruimteschip

Mercedes bouwt dan wel al een halve eeuw breaks, het merk weet wel in welke eeuw het zich bevindt. Met twee digitale schermen kan de chauffeur de informatie personaliseren die hij wil weergeven, zowel op het instrumentenpaneel als op het digitale scherm. De presentatie oogt modern en aangenaam.

Twee opmerkingen echter: het bijzonder volledige infotainmentsysteem kan je bedienen via het touchpad, een draaiknop of met stembediening, maar laat zich niet meteen doorgronden. Het systeem beschikt daarnaast wel over Apple CarPlay en Android Auto, maar wanneer je die gebruikt kan je de navigatie van de auto zelf niet meer bedienen. Je moet dus die van je telefoon gebruiken.

Nieuwe motor

Onder de kap vinden we een gloednieuw blok: een tweeliter viercilinder turbodiesel die de oude 2.1 vervangt. Hij is aanzienlijk stiller en produceert 400 Nm en 194 pk in deze 220d-uitvoering (163 pk op aanvraag). Bovendien is het over en uit voor de manuele versnellingsbak: Mercedes biedt alleen nog zijn negentrapsautomaat aan op alle E-Klasses.

Onderweg doet deze motor zijn voorganger vergeten. Hij is steeds gewillig en komt sterk uit de hoek in alle toerentallen. We waren al overtuigd van deze nieuwe motor onder de kap van andere E-Klasses, maar hier leek hij wat steekjes te laten vallen: hij klinkt iets luider, duwt iets minder stevig door en lijkt iets dorstiger. Na onze testweek, vooral op snelwegen en met een soepele rijstijl, kwamen we namelijk uit op een gemiddelde van 6,8 l/100 km.

Royaal comfort

Maar dat doet geen afbreuk aan het comfort van dit model. Met luchtvering zweeft de E-Klasse over de weg, en het interieur beschermt je van de buitenwereld. De zetels zijn ook het vermelden waard, vooral wanneer je kiest voor de actieve “Multicontour”-zetels. Een kleine tip: vermijd de 20-duimsvelgen, die beknibbelen op het dempingscomfort.

Op de weg gedraagt deze Mercedes zich als een moderne en bijzonder evenwichtige achterwielaandrijver. Je kunt dus niets verkeerds doen als je binnen de grenzen van het redelijke blijft. De Duitser komt efficiënt uit de hoek, maar verkiest vooral het rijcomfort. Ook het algemene gewicht laat zich voelen in scherpere bochten.

Uitrusting/prijs

Op dit vlak verpulvert het merk met de ster zijn concurrenten: fileassistentie en snelwegassistentie van de laatste generatie (met ondersteunde inhaalmanoeuvres), parkeren met afstandsbediening, een hypergesofistikeerd multimediasysteem (met de bedenkingen die we hierboven formuleerden),… Maar al die technologie laat zich duur betalen.

De prijs? € 52.272 voor een 220d Break. Maar daar stopt het natuurlijk niet bij: een Mercedes laat zich het best genieten met heel wat opties. Reken op minimum € 6.000 extra voor een “aanvaardbare” auto. Met € 10.000 meer heb je een bijzonder comfortabel model, en voor € 20.000 meer benut je het volle potentieel. Toch even slikken..

Besluit

Wat een demonstratie. De nieuwe E-Klasse Break is eenvoudigweg de beste auto in zijn segment. Waarom? Omdat hij de meeste technologie bevat, het comfortabelst rijdt en het aangenaamst zit. Hij doet alleen bijzonder veel pijn aan de portefeuille…
François
							Piette

François Piette

Advertentie

Koop een Mercedes E-Klasse of vergelijkbare auto

Mercedes

E 300

49 990 €

2023

32 579 km

Hybride

194 pk

Automaat

36 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Volkswagen & Commercial Vehicles

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way

Mercedes

E 300

33 699 €

Prijs Prijs

2021

92 015 km

Diesel

306 pk

Automaat

36 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mercedes

E 300

82 990 €

2024

15 944 km

Hybride

204 pk

Automaat

14 g/km

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Ninove

Ninove

date

Car-Pass

Mercedes-Benz Certified

Mercedes

E 300

69 900 €

2024

27 000 km

Hybride

197 pk

Automaat

14 g/km

date

Ramakers Car Center

Maasmechelen

date

Car-Pass

Mercedes

E 300

38 720 €

2020

21 915 km

Hybride

211 pk

Automaat

165 g/km

date

SMC Mechelen

Mechelen

date

-

Mercedes-Benz Certified

Mercedes

E 300

71 000 €

2023

12 779 km

Hybride

204 pk

Automaat

149 g/km

date

SMC Mechelen

Mechelen

date

-

Mercedes-Benz Certified

Mercedes

E 300

49 889 €

2022

31 483 km

Hybride

194 pk

Automaat

40 g/km

date

Mercedes-Benz SAGA Nivelles

Nivelles

date

Car-Pass

Mercedes

E 300

72 990 €

2024

6 811 km

Hybride

204 pk

Automaat

13 g/km

date

Used Cars Center - Hedin Automotive Wilrijk

Wilrijk

date

Car-Pass