ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Mini Cooper D Countryman: de maxi-Mini

Occasions
1/12

Mini Cooper D Countryman: de maxi-Mini

“Dat is toch geen echte Mini meer” moet zowat de vaakst gehoorde opmerking zijn tijdens onze testweek. En inderdaad: klein kan je de nieuwe Countryman niet noemen. Maar is dat een pluspunt of een minpunt?

Écrit par Wim Bervoets

18 Mai 2024

Design

-

Expérience

-

Conduite

-

Budget

-

Publicité

Enkele jaren geleden swingde het aanbod van het Mini-gamma nog alle kanten op: van coupés en roadsters over de klassieke Mini’s tot crossovers en SUV-coupés. De Brits-Duitse constructeur zette er sindsdien stevig het mes in: de speelse Coupé en Roadster verdwenen, net als de tweedeurs-SUV Paceman. De “klassieke” crossover, de Countryman, bleef. En werd volledig vernieuwd.

Ziet hij er niet een stuk groter uit?

Dat is hij ook. Hij is zelfs 20 centimeter langer dan vroeger. Mini begeeft zich misschien op terrein waar de puristen het merk niet graag naartoe zien gaan. Maar het merk voelt wel aan dat crossovers en SUV’s in dit formaat bijzonder populair zijn. En jonge gezinnen die hun klassieke Hatch ontgroeid zijn en iets groters willen, kunnen in deze Countryman natuurlijk heel wat meer kwijt.

Hoeveel ruimte biedt hij dan?

Zowel vooraan als achteraan behoorlijk wat: hoofd- en beenruimte zijn ruim voldoende, en achteraan kan je voor kortere ritten zelfs probleemloos met drie plaatsnemen. Bovendien is de leuning van de achterbank desgewenst in drie afzonderlijke delen verstelbaar. Handig voor wat extra kofferruimte.

Hoe groot is die precies?

Bijzonder ruim naar Mini-normen: 450 liter met de achterbank rechtop, 1.390 liter met de achterbank neergeklapt. In de optielijst kan je kiezen voor een automatisch openende en sluitende kofferklep, en dat kan je eventueel ook doen met een voetzwaai onder de bumper.

Wat heeft hij dan nog van een Mini?

De stijl. De bolle koplampen en dito spiegels, de tweekleurige personalisatiemogelijkheden voor het koetswerk, het interieur met de grote centrale teller en de tuimelschakelaars: die typische Mini-elementen zijn nog steeds aanwezig. De Countryman is dus speels, maar volwassen tegelijk. Als een twintiger die liever sportschoenen dan een das bij zijn pak draagt. Of zoiets.

Wat blijft er over van het Mini-rijgedrag?

Dat blijft eigenlijk verrassend intact. De nieuwe Countryman maakt gebruik van het platform van de BMW X1 en 2-Reeks Active Tourer en krijgt nog steeds een direct stuur en precieze vooras. Het maakt dat dit een gezinscrossover is waarmee papa graag de bochtige wegen tussen thuis en de school zal opzoeken. De demping reageert af en toe stug, maar nooit oncomfortabel.

Wat zat er onder de motorkap?

In onze testwagen was dat de Cooper D-motor. Dat is de tweeliter viercilinder dieselmotor die normaal gezien 150 pk produceert, maar in onze versie was gereduceerd tot een fiscaal vriendelijkere 136 pk. Het koppel blijft wel hetzelfde: 330 Nm, dat paraat staat tussen 1.750 en 2.500 tpm. In combinatie met de achttrapsautomaat van onze tester zorgt dat voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 8,8 seconden en een topsnelheid van 208 km/u.

Hoe doet die motor het?

Die reageert krachtig en is relatief goed gedempt. Het samenspel met de achttrapsautomaat verloopt zoals steeds bij BMW-producten vlekkeloos, en zorgt ervoor dat de Cooper D ook lager in de toeren soepel aanpikt. Zelf schakelen kan eventueel door de versnellingspook naar voor of achter te duwen, maar we betrapten onszelf erop de automaat in de praktijk het werk te laten doen.

Hoeveel kost hij?

De Cooper D Countryman staat in de catalogus vanaf € 27.700. Hij is ook met ALL4-vierwielaandrijving te verkrijgen, en kost dan € 29.700. Voor de automaat betaal je € 1.990 meer. De standaarduitrusting bevat het meest essentiële, maar voor de personalisatie-, comfort- en technologieopties betaal je uiteraard – af en toe stevig – bij. Het verbruik? Mini geeft 4,6 l/100 km op, wij klokten na een week af op 6,1 l/100 km.

Besluit?

De Mini Countryman is volwassen geworden. Hij is niet alleen een flink stuk groter, maar rijdt ook volwassener. Tegelijk laat hij zijn jeugdigheid nog niet helemaal los, en is de typische Mini-stijl nooit ver weg. Perfect op maat van jonge gezinnen die hun klassieke Mini ontgroeid zijn dus. Als die de Countryman kunnen betalen natuurlijk…

Wim Bervoets

Photos: Wim Bervoets

Publicité

Acheter une Mini Countryman ou une voiture similaire

Mini

Cooper Countryman

15 999 €

2018

115 200 km

Essence

136 ch

Automatique

128 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mini

Cooper Countryman

31 995 €

2023

13 151 km

Essence

136 ch

Automatique

120 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

Mini

Cooper Countryman

29 990 €

2023

30 030 km

Essence

136 ch

Automatique

148 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Ternat

Ternat

date

Car-Pass

My Way

Mini

Cooper Countryman

13 599 €

2015

62 959 km

Essence

122 ch

Automatique

159 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mini

One D Countryman

14 699 €

2019

119 517 km

Diesel

116 ch

Manuelle

134 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Mini

Cooper Countryman

20 995 €

Nouveau Nouveau

2020

61 332 km

Essence

136 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

-

Mini

Cooper Countryman

27 900 €

2022

21 454 km

Essence

136 ch

Manuelle

129 g/km

date

BMW Beliën Lommel

Lommel

date

-

Mini

Cooper Countryman

13 990 €

2016

41 020 km

Essence

98 ch

Manuelle

134 g/km

date

Groupe Autosphere Hauts-Sarts

Herstal

date

-

My Way