François Piette

20 MEI 2014

Nissan X‑Trail: de grote omwenteling

Ooit was de X-Trail volledig gericht op avontuur, maar vandaag maakt hij een bocht van 180 graden. Hij werd sierlijker en richt zich nu vooral op gezinnen die ruimte missen, eerder dan op de volgende Indiana Jones of Tomb Raider. 

Vergeet de hoekige en robuuste uitstraling van de oude X-Trail. Nissan verfijnde de hoeken, zorgde voor rondingen en schonk veel aandacht aan stijldetails. Nooit zag de X-Trail er zo stijlvol uit. Aan de voorkant verwar je hem trouwens gemakkelijk met een Qashqai, al is hij een beetje dikker. Qua afmetingen verandert behalve de 76 mm langere wielbasis bijna niets tegenover het vorige model: hij is 4,64 meter lang, nauwelijks 8 mm meer dan vroeger.

5 of 7 plaatsen

De Qashai+2 verdween uit de catalogus en de X-Trail vervangt hem. Zo beschikt hij optioneel over zeven zitplaatsen. Maar verheug je niet te snel: de twee achterste zitjes zijn geschikt voor acrobatische kinderen, de toegang is moeilijk en de ruimte blijft beperkt.

Op de tweede zitrij voelen goed gevormde personen zich wel op hun gemak, al beperkt het optionele panoramische dak de hoofdruimte gevoelig. We eindigen dit hoofdstuk met de koffer. Die heeft een aanvaardbaar volume en is heel moduleerbaar door de dubbele vloer met negen configuraties.

Eenvoudige techniek

Onder de motorkap heb je geen keuze: het is de 1.6 dCi diesel met 130 pk of niets. Qua transmissie is er meer keuze: twee of vier aangedreven wielen en in het geval van voorwielaandrijving is een automaat van het CVT-type beschikbaar als optie. In 2015 komt een 1.6 turbobenzine met 163 pk het dieselblok ondersteunen.

Multimedia

In dit hoofdstuk kunnen we moeilijk beknopt blijven, want Nissan heeft de X-Trail uitgerust als een paleis. Ga zitten en neem een aspirine. We vinden in willekeurige volgorde navigatie met Send to car-technologie, een volledig aanbod apps met internetverbinding en een optimale smartphone-integratie.

We gaan verder met de parkeerhulp (die inwerkt op het stuur), de camera’s voor een zicht van 360 graden, de koplampen met 100 procent leds en voor de ‘ongeruste’ bestuurders het safety shield dat bestaat uit een noodremsysteem, detectie van vermoeidheid, herkenning van verkeersborden, waarschuwing voor wegmarkeringen, dodehoekdetectie, detectie van bewegende objecten en intelligente grootlichten. Oef, dat was het.

Op de weg

De X–Trail is duidelijk veranderd: gedaan met zijn ‘harde’ kant, deze keer is het een veilige en comfortabele auto voor de weg. De motor mist wat pit bij lage toeren, maar is stil en voldoende gewillig bij hogere toeren. De versnellingsbakken zijn uitstekend, ook de optionele CVT, die echte versnellingen simuleert om jouw oren te sparen bij acceleraties.

De X-Trail staat onder streng toezicht van de elektronica en aarzelt niet om te remmen om in het juiste spoor te blijven en de ophanging in toom te houden. Sportievelingen zullen het frustrerend vinden en de anderen (de grote meerderheid) geruststellend. Je mag ook gerust zijn op het comfort.

Naast de weg?

Omdat de X-Trail ooit helemaal in zijn element was in de modder, moet de nieuwkomer de eer toch een beetje hoog houden. Hij biedt dus vierwielaandrijving als optie. Niet dat je daarmee tot in de bomen klimt, maar met een draaiknop kun je kiezen tussen drie modi: 2WD (tweewielaandrijving), Auto (verdeelt het koppel automatisch tussen de assen, tot 50 procent naar achteren) en Lock (tot 50 km/u, altijd vierwielaandrijving). Er is geen reductie, brugblokkering of zelfs elektronische afdalingshulp voor hellingen. De X-Trail behoudt wel de nodige bodemvrijheid, maar de meest onherbergzame wegen moet je met deze auto niet opzoeken.

Prijzen

De vorige X-Trail stootte CO2 uit bij de vleet, deze nieuwkomer let op zijn lijn en weegt ongeveer 90 kg minder. Dat is perfect om de CO2-uitstoot te verminderen: Nissan kondigt een waarde van 129 g/km aan. Tot zover de fiscale kant. De prijzen beginnen bij 27.490 euro en klimmen tot 36.440 euro.

Conclusie

De naam is gebleven, maar de filosofie veranderde helemaal. Zie hem dus niet als een zachte avonturier, maar eerder als een verhoogde gezinswagen. Na één dag achter het stuur van de nieuwe X-Trail is er geen twijfel mogelijk: hij wordt beschouwd als een nieuwe Qashqai+2. In dat opzicht biedt hij uitstekende kwaliteiten, zoals de interieurruimte, het bedieningsgemak en de technologie. Liefhebbers van harde 4x4’s mogen gerust zijn: er zijn nog andere speeltjes in het gamma van de constructeur om de jungle in te duiken.

Advertentie
Advertentie
Advertentie