ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

Volkswagen Passat Variant GTE: de blik opnieuw vooruit

Occasions
1/9

Volkswagen Passat Variant GTE: de blik opnieuw vooruit

Het minste wat we kunnen zeggen is dat de diesel bij VW niet meer zo populair is als vroeger. Maar de groep heeft de middelen om een revolutie te beginnen met groene motoren. De toekomst is elektrisch en op zijn minst plug-inhybride! Een “close encounter of the third kind” met de Passat GTE.

Écrit par François Piette

19 Mai 2024

Design

-

Expérience

-

Conduite

-

Budget

-

Publicité

Volkswagen koos voor een chique en sportief jasje voor zijn plug-inhybrides. Met de ronkende “GTE”-badge verdedigt de Passat zowel ecologische als sportieve aspiraties. Naast de logo’s en enkele cosmetische details krijgt deze specifieke versie blauwe details (de blauwe remklauwen zijn op zijn zachtst gezegd wel vreemd), inclusief in het interieur.

Technisch

Deze Passat GTE neemt de hybride aandrijflijn over van zijn kleine broertje, de Golf GTE. Maar om zijn status te behouden voegt hij enkele pk’s toe aan zijn 1.4 TSI-verbrandingsmotor én aan de elektromotor. Volkswagen geeft vermogens op van respectievelijk 156 en 115 pk, wat een gecombineerd resultaat geeft van 218 pk en 400 Nm. Een aantrekkelijk vermogen, dat uitsluitend via een DSG-automaat met zes verzetten naar de voorwielen wordt gestuurd.

Interessante elektrische modus

De batterij aan een gewoon stopcontact thuis opladen duurt iets meer dan vier uur, en ongeveer de helft korter als je een wallbox hebt. En hier toont de Passat GTE zijn kwaliteiten, met een zuiver elektrisch rijbereik van 50 kilometer. In de praktijk bereik je eerder 35-40 kilometer, maar het blijft een interessant resultaat. Goed om weten: de puur elektrische modus, die beperkt is tot 130 km/u, komt het best tot zijn recht in de stad, waar de elektromotor weinig moeite moet doen, en de stilte en het onmiddellijk beschikbare koppel wonderen doen. Met de optionele file-assistent ben je helemaal afgesneden van de buitenwereld.

Zachte en ontspannende hybridemodus

Om de batterijreserve niet teveel aan te spreken, of wanneer de batterij leeg is, is er de “charge”-modus (die de verbrandingsmotor gebruikt om de batterij op te laden) en de “hybride”-modus. In dat laatste geval trekt de Passat volop de ecologische kaart. Het systeem berekent continu de beste manier om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken, verzacht het gewicht van je rechtervoet en, cru gezegd, verdooft de sensaties. Prima voor dagelijks gebruik, maar in “GTE” zitten de letters “GT”, en je vraagt je af waar die 218 paarden naartoe zijn.

GTE

Hier wordt het beest wakker. Er verschijnt een toerenteller op het digitale instrumentenpaneel, de respons op het gaspedaal is duidelijker, en het motorgeluid is aanweziger. De rauwe hernemingen van de 1.4 TSI lijken daardoor wat artificieel, maar de prestaties die de constructeur opgeeft (7,6 seconden van 0 tot 100 km/u) liegen er niet om!

Nog steeds aangenaam

De Passat blijft een gevestigde waarde: onberispelijk afgewerkt, volledig uitgerust, comfortabel, gedempt,… De 300 extra kilo’s van de GTE laten zich onderweg wat voelen, zonder echter onaangename neveneffecten te veroorzaken. Ook de kofferruimte is beperkt: 402 liter voor de sedan (-184 liter) en 483 liter voor de break (-170 liter).

Verbruik

De volledig verouderde Europese homologatieprocedures leveren van de pot gerukte verbruikscijfers op: 1,6 l/100 km en 37 g CO2/km… In de praktijk zal je verbruik afhangen van hoe vaak je herlaadt, en van het traject dat je aflegt. Als je zowel thuis als op het werk kunt opladen en je op minder dan 35 kilometer van je werk woont, verbruik je niets! Maar dan moet je je beheersen. Met een smartphone-app kan je bovendien het batterijniveau in het oog houden.

Rij je echter grote afstanden op de snelweg en kan je niet regelmatig herladen, zal je verbruik rond de 7 l/100 liggen en… wordt het nut van de Passat GTE bijzonder beperkt!

Prijs

Er is slechts één uitrustingsniveau beschikbaar, en dat is redelijk volledig. De keerzijde van de medaille is dat dit technologische arsenaal een prijskaartje heeft: € 45.350 voor de sedan en € 47.240 voor de Variant. Maar de echte rivalen van de Passat GTE horen allemaal tot het premiumsegment en zijn dus krachtiger en duurder. De Duitser is dus een uitgelezen outsider.

Besluit

De Passat GTE mengt ecologie en sport op een handige manier en toont de weg naar de toekomst voor andere Volkswagen-producten. Veelbelovende technologie, die mensen die niet te ver van hun werk wonen zonder een druppel brandstof te verbruiken van en naar het werk brengt. En dus met een gerust gemoed ver op vakantie kan sturen. Het beste van twee werelden? Op een detail na: zulke technologie vereist steun van de regering om echt door te breken, want de prijs ligt momenteel redelijk hoog.
François
							Piette

François Piette

Publicité

Acheter une Volkswagen Passat ou une voiture similaire

Volkswagen

Passat Variant

24 990 €

2023

87 189 km

Essence

150 ch

Automatique

145 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Ternat

Ternat

date

Car-Pass

My Way

Volkswagen

Passat

14 299 €

2018

126 265 km

Diesel

150 ch

Manuelle

112 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Volkswagen

Passat

14 099 €

2015

66 755 km

Essence

150 ch

Manuelle

115 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Volkswagen

Passat Variant

36 990 €

2025

10 km

Essence

150 ch

Automatique

130 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

-

Volkswagen

Passat Variant

35 500 €

2024

30 075 km

Essence

150 ch

Automatique

127 g/km

date

A&M Quality Used Cars Genk - Audi

Genk

date

Car-Pass

My Way

Volkswagen

Passat Variant

36 990 €

2025

12 523 km

Essence

150 ch

Automatique

124 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Machelen - Volkswagen & Commercial Vehicles

Machelen

date

Car-Pass

My Way

Volkswagen

Passat Variant

48 990 €

2025

3 500 km

Diesel

150 ch

Automatique

137 g/km

date

A&M Lommel - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lommel

date

Car-Pass

My Way

Volkswagen

Passat Variant

25 990 €

2023

58 535 km

Essence

150 ch

Automatique

145 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Volkswagen & Commercial Vehicles

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

My Way