Het
bedrijf heet Prime Planet Energy and Solutions (PPES) en begint zijn
activiteiten deze lente. Toyota zal 51 procent van de aandelen bezitten,
Panasonic 49 procent. Het bedrijf zou meer dan 5.000 mensen tewerk stellen.
Panasonic was tot nog toe de exclusieve batterijleverancier van Tesla, maar de
Amerikaanse constructeur heeft net samenwerkingsakkoorden afgesloten met LG
Chem (Zuid-Korea) en CATL (China). Een groot verschil tussen de deal die
Panasonic met Tesla heeft en de nieuwe joint-venture, is dat de constructeur
uit Californië met cilindervormige cellen werkt – die zich beter laten koelen,
sneller kunnen laden en langer leven maar wel meer plaats innemen – terwijl
PPES prismacellen gaat bouwen, die compactere batterijen opleveren maar
lastiger optimaal te koelen zijn. De meerderheid van de traditionele
autobouwers geeft echter de voorkeur aan prismacellen, dus het potentieel voor
PPES is groter dan dat van Panasonic met zijn cilindercellen. Tenzij de
Tesla-aandeelhouders natuurlijk gelijk krijgen en de Californiërs de rest van
de auto-industrie verpletteren.