François Piette

19 NOV 2009

Alleskunner

De Toyota Land Cruiser is een blijver. Al zestig jaar heeft hij zijn plaatsje in het gamma. Zijn legendarische betrouwbaarheid en offroadcapaciteiten bombarderen hem tot het werkpaard van de 21ste eeuw. De nieuwe generatie is echter heel wat geciviliseerder en zet niet alleen naast, maar ook op de weg goede prestaties neer.

Robuust

Traditioneel staat Land Cruiser voor stevigheid en betrouwbaarheid. De ingenieurs lieten niets aan het toeval over en de auto werd door en door getest. Die stevigheid straalt hij ook uit. De brede schouders, de massieve deuren, de erg grote achteruitkijkspiegels en het imposante front maken duidelijk dat lichtheid en Land Cruiser niet samengaan. Dit is een werkpaard. Enkele leds trachten tevergeefs het geheel wat luchtiger te maken.

Offroaders opgelet!

Voor de specialisten onder jullie hebben we de offroadcapaciteiten van de Land Cruiser even in cijfers samengevat: aanrijhoek 32 graden, afrijhoek 25 graden, bodemvrijheid 200 mm, doorwaadbare diepte 700 mm en een hellingshoek van 42 graden.
Voor een leek zeggen deze cijfers weinig. Kort samengevat wil dit echter zeggen dat de Land Cruiser zowat overal over en door kan. Een ritje over een erg modderig terrein toonde overduidelijk aan waar de Land Cruiser toe in staat is.

Lader

Toyota behield het ladderchassis. Deze architectuur staat bekend voor zijn stevigheid, maar het hoge gewicht is een minpunt. Ondanks dat gewicht trekt de Land Cruiser zich overal doorheen. Het dynamische KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) regelt elektronisch de ophanging en de stabilisatiestangen in functie van het terrein. Net als Land Rover beschikt de Land Cruiser over een “Multi Terrain”-keuzeschakelaar. In functie van het terrein kan de bestuurder een voorgeprogrammeerde instelling kiezen: modder en zand, grind, geaccidenteerd terrein en rotsen. Het systeem verandert de instellingen van het gaspedaal, de remmen en de verschillende elektronische rijhulpen. Uiteraard beschikt de Land Cruiser over blokkeerbare differentiëlen. Ook een wegrijhulp op hellingen en een hill descent mogen zeker niet ontbreken.

Crawl Control

Met de Crawl Control ingeschakeld, neemt de elektronica de bediening van gas en remmen van je over. De op voorhand ingestelde snelheid wordt elektronisch gecontroleerd en de bestuurder hoeft zich enkel op de hindernissen en de te volgen weg te concentreren. Een première!

4 camera’s

De bestuurder van een Land Cruiser is nu perfect op de hoogte van wat zich rond of vlak naast de auto bevindt. Twee laterale camera’s en een camera vooraan en achteraan geven alle hindernissen perfect weer. Die camera’s zijn erg welkom want door de grote afmetingen zie je niet altijd wat zich vlakbij de auto bevindt.

Aerodynamica

Op het eerste gezicht heeft de Land Cruiser de finesse van een schoendoos. Toch bedraagt de CX (luchtindringingscoëfficiënt) maar 0,35. Voor een auto met dergelijke afmetingen is dit erg goed. De motor werd in detail verbeterd. De 3-liter viercilindermotor levert 173 pk bij 3.400 omwentelingen per minuut en 410 Nm tussen 1.600 en 2.800 omwentelingen per minuut. Het verbruik daalt tot gemiddeld 8,1 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 214 g/km. In vergelijking met zijn concurrenten zijn dit erg goede cijfers.

7 plaatsen

De derde zitrij kan (optioneel) elektrisch neergeklapt worden en is makkelijk bereikbaar. De tweede zitrij kan over 135 mm verschuiven. Binnenin oogt de Land Cruiser erg luxueus. Niet meteen wat je van een werkpaard verwacht. De kunststof is van uitstekende kwaliteit en het interieur straalt rust en luxe uit. Door de grote lichtinval voelt de Land Cruiser erg ruim aan. Aan het stuur word je overweldigd door de grote afmetingen. Je zit erg hoog en hebt een uitstekend zicht op het verkeer. Maar toch is het dikwijls afwachten of je de grote auto ongeschonden in een nauwe parkeerplaats krijgt. Laat ons hopen dat het een kwestie van gewoonte is.

Op de weg

Tijdens onze kennismaking deden we eerst gewone landwegen aan. De Land Cruiser helt niet te veel over en rijdt erg relax. Maar de stuurinrichting voelt heel vaag aan en de motor dreunt bij belasting. Toch is de geluidsdemping goed verzorgd en worden lange trips zonder problemen verteerd.

Van de weg

Offroad is de Land Cruiser kinderlijk eenvoudig te besturen. Minder vanzelfsprekend is de gebruiksaanwijzing. De talloze elektronische rijhulpen en de lange lijst van mogelijke instellingen maken een grondige studie van de gebruiksaanwijzing onvermijdelijk. Maar eens je die onder de knie hebt, is er niets wat de Land Cruiser kan tegenhouden. Zelfs met gewone baanbanden neemt de auto spelenderwijs alle obstakels.

Prijs

Je kunt kiezen tussen een automaat met vijf verhoudingen of een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen. De driedeurs heeft een kortere wielbasis, terwijl de vijfdeursversie wat langer is. De prijzen schommelen tussen 39.990 euro en 64.270 euro. We verwachten dat de vijfdeurs met automatische versnellingsbak in VXE-afwerking de meest verkochte versie zal worden. Voor 52.240 euro krijg je een vrij complete uitrusting: airco met twee gescheiden zones, Bluetooth, handsfree-kit, elektrochrome achteruitkijkspiegel, automatische lichten, airbags rondom ook voor de knieën van de bestuurder, een gekoeld handschoenvak en nog meer van dat leuks.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie