all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

Uber: wettelijk kader wordt dringend

Een bestuurder van Uber werd afgelopen maandag door de politierechtbank van Brussel schuldig bevonden aan inbreuken op de wetgeving inzake vervoer van personen. Het is de eerste veroordeling van een Uber-bestuurder sinds de komst van het Amerikaanse bedrijf naar Brussel, in februari 2014. Meer dan dertig gelijkaardige dossiers lopen nog, volgens het parket van Brussel.

Geschreven door Pierre-Benoit Sepulchre

18 Mei 2024

Advertentie

In de praktijk wordt de straf van de bestuurder opgeschort omdat hij nog een blanco strafblad heeft, maar hij verliest door deze zaak wel zijn auto. Die werd enkele maanden geleden in beslag genomen. Dat het vervoer van particulieren door particulieren via de app van Uber illegaal is in Brussel, blijkt dus nogmaals door de uitspraak van de politierechtbank. Toch wordt de bekende applicatie vaak gebruikt, wat hevige reacties veroorzaakt bij Brusselse taxibedrijven, die spreken van oneerlijke concurrentie.

De politierechtbank argumenteert dat bij Uber geen sprake is van carpooling, maar van betaald personenvervoer. “Om te kunnen spreken van carpooling, moet hetzelfde traject samen worden afgelegd zonder betaling”, klinkt het. Uber voldoet niet aan die twee voorwaarden, volgens de rechtbank. Het argument dat een Uber-bestuurder zijn auto niet ter beschikking stelt van het publiek maar alleen van de ‘Uber-gemeenschap’ (personen die de app hebben gedownload) geldt niet, want om het even wie kan de app downloaden, vindt de politierechtbank.

Volgens het vonnis moet Uber dezelfde regionale regels respecteren als de Brusselse taxi’s. De rechtbank is ongerust over het gebrek aan garanties voor personen die een beroep doen op Uber, betreffende de gezondheid én de bekwaamheid van de bestuurder. Er is ook voorbehoud tegenover de staat van de voertuigen en hun verzekering.

De Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet, is niet echt verrast door de uitspraak van de Brusselse politierechter. “We hebben van in het begin gezegd dat Uber niet voldoet aan de huidige wetgevende context en dit oordeel bevestigt dat. We willen wel een juridisch kader creëren waarbinnen Uber kan functioneren, maar onder dezelfde voorwaarden als de taxidiensten”, aldus de woordvoerder van de minister. Eind 2014 had Pascal Smet al een klacht ingediend tegen Uber, en meerdere voertuigen gebruikt door ‘privéchauffeurs’ van de dienst werden in beslag genomen. In februari keurde de Brusselse regering het taxiplan van Pascal Smet goed. Dit plan omvat aanpassingen van de wet om diensten zoals Uber te laten werken onder dezelfde voorwaarden als taxi’s. “We bereiden het plan volop voor en hopen het aan het parlement te kunnen presenteren tegen het einde van het jaar, zodat het in het voorjaar van 2016 is goedgekeurd.”

Pierre-Benoit
							Sepulchre

Pierre-Benoit Sepulchre

Foto’s: Clubic

Advertentie