Jean-Francois Christiaens

30 DEC 2013

Citroën C4 Grand Picasso vs Opel Zafira Tourer: gevecht van twee meesters

Na zijn kunstwerk met vijf zitplaatsen tekende Picasso een nieuwe ‘lange’ C4 monovolume met zeven zitplaatsen. Zo kan hij zich meten met een andere meester, een kampioen in flexibiliteit en laadvolume: de Opel Zafira Tourer.

Aangezien het toch over de canvassen van meesters gaat, kunnen we ons meteen over het design van de twee concurrenten buigen. Op dat vlak verdedigen ze zich allebei. Ze mikken op een futuristische en dynamische stijl en hebben alle twee een charismatisch voorkomen. Iets helemaal anders dan de rijdende ‘kisten’ van klassieke concurrenten. Toch een klein verschil tussen onze twee rivalen: terwijl de Fransman standaard is uitgerust met een panoramische voorruit, vraagt de Zafira Tourer 1.250 euro extra om hiervan te genieten.

Knoppenzee

Zodra je instapt, wordt het verschil tussen de twee concurrenten duidelijk. De Zafira Tourer blijft trouw aan het motto ‘één knop per functie’ en heeft een centrale console boordevol knoppen. In de Citroën geldt net het omgekeerde, die is uitgerust met een heel zuivere console. Net als de ‘korte’ C4 Picasso heeft de Grand twee grote aanraakschermen in XXL-formaat op de boordplank. En in gebruik? We hadden liever de gulden middenweg gezien: de vele knoppen in de Zafira Tourer maakt de presentatie behoorlijk slordig, maar de oplossing van Citroën verplicht je door submenu’s te bladeren om eenvoudigweg de temperatuur of de radiozender te veranderen. 

Kofferruimte genoeg

We zetten onze rondleiding voort op een andere vlak: de koffer. Ook al is hij een beetje langer, toch slaagt de Zafira Tourer er niet in om zijn 5 cm extra om te zetten in een groter laadvolume. Integendeel. Met 152 liter in configuratie met zeven zitplaatsen en 1.832 liter met alle achterzetels neergeklapt, is hij kleiner dan de C4 Grand Picasso (170 tot 1.843 liter). In beide gevallen volstaat de koffer wel ruimschoots voor dagelijks gebruik.

Zeven plaatsen

Mits een supplement kunnen deze twee grote monovolumes de hele familie vervoeren. De twee extra zitjes achterin (500 euro op de Citroën en 700 euro op de Opel) zijn wel eerder geschikt voor grote kinderen dan voor volwassenen. De Citroën onderscheidt zich op dit punt met een vlottere toegang tot de derde rij (dankzij een intelligente beweging van de ‘cinemazetels’) en is qua ruimte ook comfortabeler (meer hoofdruimte en plaats voor de benen).

Business class achterin …

Een rij meer naar voren neemt de Zafira Tourer revanche. De zetels aan de zijkant zijn comfortabeler dan die van de Citroën. Maar dat gaat ten koste van de kleinere plaats centraal achterin (de drie zetels van de Citroën zijn even breed, maar niet in de Opel). Kies je voor het Lounge Seating-pakket (250 euro) dan kun je zelfs de centrale zetel van de Zafira verlagen om de zijdelingse zetels meer naar het midden te schuiven. Zo geniet je van het comfort van een limousine. 

… of voorin

De Citroën C4 Grand Picasso zorgt ook voor een topbehandeling voorin, maar dan met de Exclusive-afwerking. Daarmee beschik je over masserende zetels en een elektrisch verstelbare voetsteun om de benen te strekken tijdens lange ritten. Of zelfs een dutje doen, zo goed is de geluiddemping in deze versie met gelaagde beglazing.

Hoogvlieger

De passagier zal wel ontwaken bij de eerste bocht. De bestuurder zou namelijk erg enthousiast kunnen worden van het dynamische weggedrag van de C4 Grand Picasso. Deze nieuwe Picasso heeft namelijk een belangrijke verborgen troef: een nieuw modulair platform dat zeer licht is (de C4 Grand Picasso weegt 1.318 kg met 1.6 e-HDI tegenover 1.571 kg voor de Zafira Tourer 1.6 CDTi). De Zafira Tourer houdt de eer wel hoog met de adaptieve schokdemping van 950 euro. De Zafira Tourer is echter iets lomper en kan alleen dankzij zijn bijkomende vermogen van de nieuwe (en uitstekende!) 1.6 CDTi (136 pk) afstand nemen van de Franse 1.6 e-HDI (115 pk), die nogal sterk overtuigt.

Conclusie

De C4 Grand Picasso verleidt zowel in het interieur als op de weg, door zijn verzorgde, dynamische weggedrag en de vinnigheid van zijn 1.6 e-HDI. De ruimte is vrijgevig, de moduleerbaarheid eenvoudig en praktisch. Dankzij de nieuwe 1.6 CDTI is ook de Zafira Tourer erg verdienstelijk. Hij zelfs meer zitcomfort voor de passagiers achterin. Maar zijn prijs ligt iets hoger (26.500 euro tegenover 24.090 euro). Een gebrek dat wellicht verdwijnt met de toekomstige 115 pk-variant van deze schitterende 1.6 diesel.    

Advertentie
Advertentie
Advertentie